Letadlo plné českých dakarských jezdců ve středu hladce přistálo na letišti v Yanbu. „Během letu to trochu cukalo, byli jsme asi mírně přetížení, jak si každý s sebou táhne náhradní díly,“ smál se po přistání Martin Macík.

První starostí sedlčanského týmu bylo, jak plavbu přestál jejich nový závodní kamion Čenda. Proto hned po vyřízení nejnutnějších organizačních záležitostí zamířili do přístavu, aby svůj speciál i další závodní a doprovodné vozy vyzvedli a zkontrolovali. „Vše se zdá na první pohled v pořádku. Některá auta byla vybitá a u jednoho z klientských kamionů jsme museli opravovat zničená pádla pod volantem,“ hlásil mechanik David Švanda.

Kamion Čenda Martina Macíka
Kamiony ze Sedlčan úspěšně rozjíždějí šampionát dálkových závodů

S technikou se sedlčanská karavana vydala do prvního dakarského kempu, který leží na pobřeží, asi 100 kilometrů na sever od Yanbu. Bivak bude Macíkova družina sdílet se závodníky týmů Project 2030, Italtrans Racing a Fireman Dakarteam, kteří jedou ve speciálech sestrojených týmem jeho otce Martina Macíka staršího, šéfa MM Technology. „Máme tu cekem 20 aut a 52 lidí, takže se tu postupně sjíždíme. Někdo potřeboval cestou tankovat, část kluků vezl autobus. Postupně sem všechno lifrujeme, čekáme na asistenční kamion a začínáme stavět. Zítra v osm ráno nás čeká administrativa a pak máme k dispozici do 18 hodin shakedown,“ vysvětloval Martin Macík.

Ačkoliv tým MM Technology nasadí do nadcházejícího Dakaru nový závodní kamion, posádka zůstává už několik let stejná. Pilot Martin Macík zažije jedenáctý dakarský start. První dva ročníky absolvoval jako navigátor, během dalších už v rukou pevně držel volant. Na kontě má čtvrté místo z roku 2021 i několik vyhraných dakarských etap.

Martin Macík vyhlíží další Dakar
Co rozhodne Dakar? Klidná hlava, solidní tempo a šikovní mechanici, míní Macík

„Tentokrát je plán jednoduchý. Budeme se snažit jet rozumně, v solidním tempu od samého začátku, a držet si chladnou hlavou. Určitě nechceme auto zatěžovat víc, než bude nutné. Závod bude o dvě etapy delší, den volna se posouvá do druhé půlky, čeká nás maratónská etapa v těžkých dunách, to vše se na stavu aut i posádek projeví,“ prozradil Martin Macík.

Směr oranžovému kamionu bude udávat navigátor František Tomášek. Už poosmé. „Když si vzpomenu, jak jsem začínal, je tu jistý progres. Upřímně, první Dakar jsem vůbec netušil, která bije. Věděl jsem jen, že musíme sbírat body, ale když se něco přihodilo, tak jsem neměl představu, jak to řešit. Teď už mám určité zásady, jak postupovat, když se ztratíme nebo pořadatel chce, abychom se ztratili, a nastraží na nás navigační chyták. Hlavní je zachovat klid a zpátky se najít,“ uklidňoval František Tomášek.

Posádku bude na trati technicky jistit mechanik David Švanda. „Myslím, že mám na Dakar za celý rok docela natrénováno. Před odesláním techniky jsem náš kamion skládal. Přes rok jsem toho na autech namontoval tolik, že už mám spoustu věcí osahaných a pod kontrolou,“ dodal David Švanda. Právě mechanici teď budou mít nejvíc práce, protože musí před startem ještě všechny závodní vozy detailně zkontrolovat. A speciály projdou také technickou kontrolou pořadatelů. Jestli vše funguje, jak má, se pak posádky ujistí na shakedownu. V sobotu závodníci zamávají fanouškům ze slavnostního pódia a hned poté se vydají do prologu, který určí startovní pořadí pro první etapu. Ta odstartuje 1. ledna další velké dakarské dobrodružství.