Loď USS Samuel B. Roberts, neboli Sammy B, se potopila během bitvy u centrálního ostrova Samar 25. října 1944, kdy americké síly bojovaly za osvobození Filipín, tehdy americké kolonie, od japonské okupace.

Hloubka? 6 895 metrů

„Průzkumná ponorka s posádkou během června absolvovala sérii ponorů, ve kterých poničený trup Sammyho B natáčela a fotografovala,“ uvedla v prohlášení texaská společnost Caladan Oceanic, která se zabývá podmořskou technologií.

Snímky zachytily tříhlavňové torpédomety a děla na lodi. „Plavidlo odpočívá v hloubce 6 895 metrů a je nyní nejhlubším vrakem, který byl kdy lokalizován a prozkoumán,“ uvedl na Twitteru zakladatel společnosti Caladan Oceanic Victor Vescovo, který ponorku pilotoval. „Tato malá loď se tehdy postavila těm nejlepším z japonského námořnictva a bojovala s nimi až do konce,“ dodal.

Pro srovnání - vrak Titaniku leží v hloubce asi čtyř tisíc metrů.

| Video: Youtube

89 mrtvých

Podle záznamů amerického námořnictva posádka Sammy B plavala téměř tři dny na moři a čekala na záchranu, přičemž mnoho z těch, kteří přežili potopení lodi, zahynulo na následky zranění a útoků od žraloků. Z 224 členů posádky jich nakonec zahynulo 89.

Bitva byla součástí rozsáhlejší bitvy o Leyte, v níž probíhaly několikadenní intenzivní boje mezi americkými a japonskými silami. Sammy B byla jednou ze čtyř amerických lodí potopených v bitvě 25. října.

Sammy B překonal vrak USS Johnston, který byl dříve nejhlubším identifikovaným vrakem na světě a leží v hloubce téměř 6,5 tisíce metrů. Při posledním pátrání tým hledal také USS Gambier Bay v hloubce více než sedm tisíc metrů pod hladinou moře, ale nepodařilo se mu ji najít. Po lodi USS Hoel nepátral kvůli nedostatku spolehlivých údajů, které by ukazovaly, kde se mohla potopit.

Přehled nejslavnějších nalezených vraků:

| Video: Youtube

USS Samuel B. Roberts (DE-413) byl eskortní torpédoborec třídy John C. Butler námořnictva Spojených států amerických, který sloužil ve druhé světové válce, první ze tří lodí amerického námořnictva, které nesly toto jméno.

Samuel B. Roberts byl pojmenován po kormidelníkovi Samuelu Bookeru Robertsovi mladším, nositeli Námořního kříže, který byl vyznamenán za to, že na Guadalcanalu dobrovolně řídil Higginsův člun směrem k nepřátelským silám, aby odvrátil palbu od evakuačního úsilí, které podnikala jiná spřátelená plavidla. Dostala přezdívku "Sammy B" nebo „Sam Buca“ (podle populárního italského ducha) .

Samuel B. Roberts byl potopen v bitvě u Samaru. Loď byla součástí relativně lehké flotily torpédoborců, doprovodných torpédoborců a eskortních letadlových lodí nazvané „Taffy 3“, která byla nedopatřením ponechána, aby odrazila flotilu těžce vyzbrojených japonských bitevních lodí, křižníků a torpédoborců u ostrova Samar během bitvy u Samaru, jednoho ze střetnutí tvořících větší bitvu v zálivu Leyte v říjnu 1944.

Samuel B. Roberts proplouval mezi přilétajícími granáty a než byl potopen, zaznamenal jeden zásah torpédem a několik zásahů granátem do větších nepřátelských válečných lodí. Po bitvě dostal Samuel B. Roberts přívlastek „eskortní torpédoborec“, který bojoval jako bitevní loď. Od června 2022 je nejhlubším objeveným vrakem. 20. března 2022 zemřel její poslední známý přeživší.

Bitva o Leyte v tichomořském tažení druhé světové války byla obojživelná invaze amerických sil a filipínských partyzánů na filipínský ostrov Leyte pod celkovým velením generála Douglase MacArthura, který na Filipínách bojoval proti japonské císařské armádě vedené generálem Tomojuki Jamašitou. Operace s krycím názvem King Two zahájila filipínské tažení v letech 1944-45, jehož cílem bylo znovudobytí a osvobození celého filipínského souostroví a ukončení téměř tříleté japonské okupace.

USS Gambier Bay (CVE-73) byla eskortní letadlová loď námořnictva Spojených států třídy Casablanca. Byla potopena v bitvě u Samaru během bitvy v zálivu Leyte poté, co pomohla odvrátit mnohem větší útočící japonské hladinové síly. Byla jedinou americkou letadlovou lodí potopenou nepřátelskou hladinovou palbou během druhé světové války.

Byla pojmenována podle zátoky Gambier Bay na ostrově Admiralty v aljašském Panhandlu, původně byla klasifikována jako AVG-73, 20. srpna 1942 byla překlasifikována na ACV-73 a 15. července 1943 opět překlasifikována na CVE-73.

Zaměstnanci loděnice ji označovali jako „bonusovou loď“, protože byla devatenáctou letadlovou lodí dodanou v roce 1943. Původně totiž loděnice předpokládala, že do konce roku 1943 bude dodáno jen 16 letadlových lodí. V září však námořnictvo požádalo loděnici, aby tento počet zvýšila nejméně o další dvě. Aby zmobilizovala pracovníky, zahájila společnost Kaiser kampaň nazvanou „18 nebo více do roku 44“, aby splnila novou výzvu. Jako 19. a poslední letadlová loď vyrobená společností Kaiser a uvedená do provozu v roce 1943 byla Gambier Bay nazvána bonusovou lodí. Žádná loď této třídy se dnes nedochovala.