Čísla lžou. Alespoň ta, jež tvoří souhrn dopravní nehodovosti na Benešovsku. Zákon umožňuje nehlásit policii karamboly, při nichž nedošlo ke zranění osob nebo škodám na vozidle do výše 100 tisíc korun či majetku jiných subjektů.
Tím ze statistik mizí více než polovina nehod způsobených pod vlivem alkoholu.
Srážky, při nichž viník závažným způsobem porušil pravidla silničního provozu, jako je nedání přednosti, vysoká rychlost nebo nebezpečné předjíždění, se sankcím, jež jinak policisté při běžných silničních kontrolách trestají pokutou, rovněž vyhnou.
„Když se někdo autem za dva miliony opře při náledí sousedovi o plot a poškodí si sám sobě vozidlo za více než 100 tisíc korun, přivolá nás a my mu udělíme blokovou pokutu. Když mladý frajírek s čerstvými papíry jezdí vrakem za pár tisícovek nebezpečně, ohrožuje ostatní motoristy i chodce, a pak se vyválí v poli, ani se to nedozvíme. Toho bychom měli potrestat!“ povzdechla si dopravní policistka při jedné z dopravně bezpečnostních akcí nad nelogičností legislativy.
Za úmyslně podhodnocenou výši škody, a tím obejití limitu 100 tisíc korun, nikdo viníka nepotrestá. Sankce za špatný odhad částky potřebné na opravu neexistuje.

Sankce za vyhýbání se odpovědnosti podhodnocením škody neexistuje

I soudní znalec, jenž je jedině oprávněný určit výši škody, by musel být přímo na místě dopravní nehody a mít k dispozici dokumentaci od aut včetně nabývacích faktur i tabulky amortizací konkrétních modelů, ceník náhradních dílů a prací v servisu, aby mohl zodpovědně vyjádřit své stanovisko. Laik i profesionál vystřelí sumu od boku. „Žádné tabulky nemáme. Výši škody odhadujeme na základě zkušeností,“ připustil před časem Zdeněk Štěpánek, vedoucí dopravního inspektorátu. Odhad, že o 30 – 40 procentech reálných nehod po porušení pravidel silničního provozu se policisté vůbec nedozví, potvrdí až sumář hlášení šestnácti pojišťoven, jež sjednávají povinné ručení. Lhůty pro uzavření jednotlivých škodních událostí se liší. Mohou trvat až několik měsíců. Například za období ledna a února bude mít Česká kancelář pojistitelů k dispozici soubor dat až koncem dubna. Ve statistice se objeví nehoda, při níž v pondělí v 19 hodin jel padesátiletý muž po silnici II/110 z Benešova směrem do Bedrče. Náhle mu překřížilo jízdní dráhu divoké prase, které porazil pravou přední částí VW Passat. Řidič zastavil, ale zvíře po střetu na místě nezůstalo, uteklo do lesa, a ani později nebylo nalezené. Na místě se z divokého prasete našly jen štětiny. Dechová zkouška u řidiče byla negativní, ke zranění osob nedošlo a škoda je 20 tisíc korun. Vyšetřování nehody bylo ukončené, spis odložený. Naopak včerejší ranní střet na severním okraji Benešova na hlavní silnici I/3 se v nehodovosti nepromítne, i když výsledná škoda nebyla zanedbatelná. Řidič, či spíše pilot červeného Ferrari, jež „letělo příliš nízko nad zemí“, na Červených Vrškách nedobrzdil z VW Passat a narazil zezadu do něho. Svědci nehody událost bezprostředně nahlásili operačnímu důstojníkovi policie, ale účastníci si o asistenci dopraváků nepožádali, tak nehodovka nevyjížděla.