Mimořádná událost, při níž nedošlo ke zranění, zastavila vlakový provoz mezi Benešovem a Prahou. Vlaky Českých drah byly značně zpožděné a z části nahrazené autobusy. Vlaky Arriva Sp 1382 (7.06 z Benešova) a Sp 1383 (8.02 z Prahy) byly odřeknuté.

Vlak poškodil výhybku (škoda cca 200 tisíc Kč), provoz na nádraží v Čerčanech byl částečně v 8.45 obnovený.

Dopolední vlak Arriva Sp 1384 (odj. z Benešova v 9.06) již jel, ale s půlhodinovým zpožděním. Další vlakový provoz se postupně stabilizoval. „Omlouváme se nejen našim cestujícím, ale i cestujícím dopravce ČD," omluvil se dopravce Arriva.

Důvod projetí spěšného vlaku kolem návěstidla se zákazem jízdy je v šetření. V železniční stanici Čerčany jsou vlakové cesty připravované a kontrolované s pomocí výpočetní techniky dálkově z centrálního dispečinku na pražské Balabence.

V Čerčanech se strojvedoucí spěšného vlaku Sp 1381 v pátek 16. září ráno před tři čtvrtě na sedm rozjel od nástupiště, přestože svítila na návěstidle červená a výměny byly přestavené pro jízdu jiného motorového vlaku v protisměru.

Strojvedoucí motorového vlaku mířícího do Čerčan včas zareagoval a zastavil

Jeho strojvedoucí měl pro vjezd do stanice volno, ale v okamžiku, kdy vlak Arriva neoprávněně minul návěstidlo a vjel do výhybek, se změnil návěstní znak vjezdového návěstidla na zakazující  jízdu.

K polovině roku Drážní inspekce eviduje již 61 „projetých návěstidel"

Počet mimořádných událostí „nedovolená jízda", tedy kdy dojde k nedovolené jízdě vlaku nebo posunu za návěstidlo zakazující jízdu, v posledních pěti letech neustále stoupá. V letošním roce však počet těchto událostí vzrostl natolik, že v polovině roku již Drážní inspekce eviduje dvě třetiny všech případů roku 2015.

„Uvedená čísla jsou dostatečným varováním, že bezpečnost nelze stavět na tom, zda neselže jeden lidský činitel – strojvedoucí. To riziko považuje Drážní inspekce za vysoké a nerada by v této souvislosti šetřila další závažnou nehodu," sdělil k aktuálním datům generální inspektor Drážní inspekce Roman Šigut.

Nejčastěji se stále chybuje při odjezdu vlaku ze stanice (z dopravny)

Projetí vlaku za návěstidlo zakazující jízdu tvoří více než jednu třetinu všech těchto případů. Drážní inspekce se těmito mimořádnými událostmi dlouhodobě zabývá, závažnost nárůstu nebere na lehkou váhu a v souvislosti s těmito mimořádnými událostmi vedle namátkových kontrol v provozu vydala již celou řadu bezpečnostních doporučení, přičemž řadu z nich opakovaně.

Jejich cílem je nenechávat bezpečnost pouze na jednom lidském činiteli – na strojvedoucím, ale mít jakousi bezpečnostní pojistku, která může mít podobu technického zařízení, jež při selhání (chybě) strojvedoucího automaticky zastaví ohrožené vlaky, popř. zmírní následky vzniku mimořádné události, nebo organizačního opatření, kterou je např. klasická výprava vlaku „výpravkou", jež je schopna eliminovat právě nedovolené odjezdy ze stanic (z dopraven).

Bezpečnostní pojistka v podobě klasické výpravy „výpravkou" v případech, kdy rozkaz k odjezdu vlaku s přepravou cestujících dává výpravčí strojvedoucímu postavením hlavního návěstidla na návěst dovolující jízdu, bohužel nebyla většinou před jejím odstraněním nahrazena žádným technickým zabezpečením ani jinými opatřeními, jak by se dalo předpokládat, ale pouze se upravily technologické postupy tak, že odpovědnost za jejich dodržení při odjezdu vlaků je přenesena pouze na strojvedoucí, respektive dopravce.

Drážní inspekce např. v rámci šetření mimořádné události nedovoleného odjezdu vlaku ze stanice Kunovice-Loučka provedla detailnější analýzu, z níž vyplynulo, že od roku 2005 do konce roku 2015 se staly pouze dva případy nedovolené jízdy při tzv. „klasické" výpravě, tedy po chybě výpravčího; je tedy zřejmé, že postupy, kdy jsou do výpravy vlaku zapojeni přímo na nástupišti 2 lidé, fungují podstatně lépe, než když o odjezdu rozhoduje jen dopravce. Různá technická zařízení již existují, jejich zavádění je však postupné.

S využitím zprávy Drážní inspekce ČR