Přestože sankce v podobě bodového systému zpočátku zklidnily provoz na komunikacích okresu a policejní statistiky zaznamenávaly nižší počet dopravních nehod i jejich následků, ať už materiálních či na zdraví účastníků silničního provozu, zapsal se loňský rok do přehledů černě.
Absolutní počet nahlášených nehod sice klesl z 1864 v roce 2007 na loňských 1764, ale tragédií přibylo.
„V roce 2006 zemřelo na následky dopravních nehod devět osob. Předloni však jejich počet stoupl na sedmnáct. Bilance uplynulého roku 2008 je alarmující. Domů se nevrátilo dvacet osob,“ konstatovala benešovská policejní mluvčí Zuzana Stránská.
Také počet těžce zraněných lidí stoupl. V roce 2006 skončilo v nemocnicích s různými druhy závažných poranění 44 účastníků.
V roce 2007 jich už lékaři kvalifikovali jako těžkých 57 a vloni jich sanitky z karambolů přivezly k hospitalizaci s několika týdenní až několika měsíční dobou léčení 62. A to i přes fakt, že se vozový park obyvatel modernizuje a jejich auta nepostrádají prvky aktivní i pasivní bezpečnosti, což dokumentuje jejich lepší technický stav.
Zatímco v roce 2006 byla ve dvaatřiceti případech příčinou nehody technická závada, o rok později se údaj snížil na 18, což je téměř o polovinu méně. V uplynulém dvanáctiměsíčním období dopravní policisté řešili pouhých deset případů, kdy jako hlavního viníka určili závadu na konstrukci či příslušenství vozidla. Vloni se lehce na Benešovsku zranilo 348 osob, což přestavuje průměr.
„Je potřeba, aby si lidé uvědomili, jaké následky riskují při nedodržování pravidel silničního provozu a že ohrožují nejen sebe i své blízké, ale také bezprostřední okolí,“ připomněla preventistka benešovského okresního ředitelství.
Suma celkových škod klesla vloni po hranici 100 milionů korun, což se dá také přičíst skutečnosti, že viník nehody nemusel pouhé poškození svého auta nepřevyšující 50 tisíc korun, pokud nedošlo ke zranění, vůbec hlásit.
Letos se v policejních statistikách počet poškozených aut objeví ještě méně, protože limit zvýšila novela zákona na 100 tisíc korun. Bouraček, při nichž byl spolujezdcem alkohol, je zhruba stejně, jako v předchozích letech.
Ani příčiny dopravních nehod se od minulých let neliší. Nepřiměřená rychlost se na okresní nehodovosti podílela ve více než třech stech případech a nezvládnuté předjíždění zavinilo dvaapadesát nehod.
Nedání přednosti coby příčina, obdobně jako v předchozích letech, figurovalo ve 231 protokolech a nesprávný způsob jízd se podílel na zhruba tisícovce kolizí.
Za původce karambolů však souhrnná zpráva dopravní policie neuvádí pouze řidiče. Vloni se na 16 případů, z předloňských devíti, zvýšil údaj o jezdcích na kolech či zvířatech, kteří se stali strůjci nehod. Potěšující skutečností je, že chodci byli vloni jako viníci, určení pouze sedmkrát.
Také počet střetů se zvěří či zvířaty nijak dramaticky, na rozdíl od předchozích let ze 121 na 165, nestoupl. V roce 2008 se jich stalo o tři méně.
„V souvislosti se začátkem platnosti novely zákona o provozu na pozemních komunikacích se policistům zlepší pracovní podmínky, takže se budou moci kromě represe více věnovat prevenci,“ podotkla policejní mluvčí Zuzana Stránská.