Bez zranění lidí a nejspíš jen s minimální hmotnou škodou skončil v pátek 20. března ráno incident plně obsazeného rychlíku na výjezdu z čerčanského nádraží.
Lidské pochybení ale přivodilo stovkám cestujících velké komplikace. Doprava na železnici totiž stála přes devadesát minut.
„Jedu na školní olympiádu do Slaného a pospíchám do Prahy na přípoj,“ posteskl si na čerčanském nádraží student Gymnázia Benešov Tomáš Macháček. Do Prahy nakonec odjel z Čerčan pantografem, který měl původně jet až do Benešova.
Vlaky přestaly jezdit na důležité trati Praha – České Budějovice už krátce před šestou hodinou. Rychlík z hlavního města do jihočeské metropole totiž odjížděl z čerčanského nádraží v 5 hodin a 55 minut. Do Benešova ale nedojel, protože najel na výhybku nastavenou pro průjezd po jiné koleji. Stroj ji vlastně koly začal násilím rozvírat.
„Naštěstí vlak nejel rychle a výhybku neprojel celou,“ uvedl Karel Červenka, přednosta Uzlové železniční stanice Benešov. Právě on organizoval na místě „záchranné“ práce. Vlak by podle něj v horším případě nesjel z kolejí, ale poškodil by technické zařízení, jehož hodnota je 300 tisíc korun.
Událost ale vyřadila z provozu celý severojižní železniční tah. V Čerčanech se totiž kvůli výstavbě železničního koridoru jezdí pouze po dvou kolejích a jinudy spoje objíždět místo události nemohly. Zrachlený vlak, na který čekal student Macháček, proto zůstal stát mezi Mračí a Čerčany. Jeho cestující pak po kolejišti přešli na čerčanské nádraží.
Proč ale k mimořádné události došlo?
„Vlak jel na červenou,“ potvrdil Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení ČD. Odmítl ale určení viníků. „Důvodů, proč vlak projel na červenou, může být více. Mohla to být i technická závada. I to je předmětem vyšetřování.“
Cestující, kteří spoléhali na České dráhy si pro cestu do Benešova nebo do Prahy museli poradit sami. „Nemám informaci o tom, že by byly přistaveny náhradní spoje,“ doplnil Šťáhlavský.
Rychlík do Českých Budějovic odjel z Čerčan po vyšetření události v 7.25. Po stejné výhybce, takže se dá předpokládat, že materiální škoda je nevýznamná.
K poslední velké mimořádné události na čerčanském nádraží došlo 14. července 2007, kdy se přímo před nádražní budovou srazil projíždějící plně obsazený rychlík z Prahy se stojícím a prázdným pantografem. V něm zahynul třiapadesátiletý strojvedoucí, desítky lidí byly ošetřeny s různě vážnými zraněními. Za pochybení byli loni podmíněně odsouzeni výpravčí a signalista z Čerčan a také strojvedoucí elektrické lokomotivy rychlíku.