Předchozí
1 z 7
Další

Alena Ochepovsky Bartková: Umění nemusíme rozumět, umění se stačí otevřít

Alena Ochepovsky Bartková je mladou kurátorkou a vedoucí programového oddělení v Muzeu umění a designu v Benešově. Po studiu na Univerzitě Palackého v Olomouci, kde vystudovala Dějiny umění, začala pracovat jako asistentka sochaře Aleše Veselého. U něj se naučila, co práce kurátora vlastně je: je propojovacím mostem mezi umělcem a publikem.

Lidé odvedle: Alena Ochepovsky BartkováZdroj: Sergey Lemon

Původně jsem na střední uměleckou školu ani neměla nastoupit. Šlo o velkou náhodu, za kterou jsem nesmírně vděčná. Už při studiu jsem si uvědomila, jak mi umění otevírá další vnímání a pohled na věci kolem. Když jsem končila maturitní ročník, rozhodovala jsem se, zda nezkusit některou z uměleckých škol. Díky skvělé pedagožce Zuzaně Chudé, která na škole učila dějiny umění, jsem se zaměřila na teoretické obory.

Lidé odvedle: Alena Ochepovsky BartkováZdroj: Sergey Lemon

Než jsem dostudovala bakaláře, řekla jsem si, že musím získat praxi, protože svět je plný schopných lidí a prosadí se jen ti, kdo umí něco navíc. Naivně jsem se rozhodla, že budu dělat rozhovory s nejuznávanějšími umělci a poté je nabídnu médiím. Sepsala jsem si tedy seznam. Na prvním místě byl profesor Aleš Veselý, z mého pohledu jeden z největších géniů na poli uměleckého projevu druhé poloviny 20. století. A tak jsem mu napsala mail.

Lidé odvedle: Alena Ochepovsky BartkováZdroj: Sergey Lemon

Hned souhlasil. Na rozhovor jsem jela hned další víkend do jeho atelieru ve Středoklukách. Než jsme ho dokončili, nabídl mi práci asistentky. A tak začala má práce u něj a skončila práce na rozhovorech. Vyšel jen ten ze Středokluk. Práci u něj jsem zbožňovala, tolik mě toho naučil. Těžím z toho každý den. Například, jak vnímat objekty v prostoru, respekt vůči hmotě sochy, místu, kde má být usazená, a divákovi, který se stává součástí instalace.

Lidé odvedle: Alena Ochepovsky BartkováZdroj: Sergey Lemon

V roce 2014 jsme s Barborou Johansson a Zdenkou Švadlenkovou vydaly knihu Umělec, vila a bazén. Hodně nás v tu dobu zajímalo, co se stane s absolventy uměleckých vysokých škol a jestli je instituce na život po ní dostatečně připravuje. Mělo se jednat o „brožuru“. Po roce práce jsme nemohly jinak a vydaly jsme v nakladatelství PageFive 600stránkovou publikaci.

Lidé odvedle: Alena Ochepovsky BartkováZdroj: Sergey Lemon

Kniha obsahuje rozhovory s 50 osobnostmi české výtvarné scény, které s absolventy přicházejí do styku buď ještě ve škole, nebo v zaměstnání. Kniha nám položila víc otázek než odpovědí. Proto jsme se rozhodly založit neziskovku, kde je budeme pomocí různých projektů zpracovávat. Tak vzniklo o rok později Artedu. Za tu dobu máme za sebou kolem deseti úspěšných projektů a doufám, že nás další desítky čekají.

Lidé odvedle: Alena Ochepovsky BartkováZdroj: Sergey Lemon

Všechno se točí kolem přiblížení umění lidem. Proto naše heslo zní „Umění na vlastní kůži“. O to samé se vlastně snažíme i v Muzeu umění a designu v Benešově. Lidé si totiž myslí, že umění musejí rozumět, aby ho byli schopni vnímat. To je velký omyl. Stačí se mu jen otevřít a nechat ho působit. To ostatně platí nejen pro výtvarné umění, ale i hudbu, divadlo a další.

Lidé odvedle: Alena Ochepovsky BartkováZdroj: Sergey Lemon