VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vzorní ničemové: V bloku motoru zela díra

Benešovsko – Protože i vražda je promlčená po 25 letech, lze zveřejnit část deníku jednoho ze Vzorných ničemů. Pro příbuzné a potomky je nezbytné konstatovat, že vše je pravda. Jen postavy i jména jsou pozměněná. Zároveň zasáhla autocenzura. Autor: Martin Rubeš

10.1.2012
SDÍLEJ:

T 221.0 alias Pukl. Foto: archiv

Na libeňské montážní základně si v době, než začala stavba, museli dopraváci vystačit s nejmenší motorovou mašinkou, kterou mělo železniční vojsko v arsenálu, Puklem. Tak vojáci nazývali dvounápravovou T 211.0 s mechanickou převodovkou a tatrováckým motorem.

Její řízení, řazení převodových stupňů s pomocí ručně ovládané spojky a především rozjezdy s těžkými vagóny na namoklých kolejnicích do kopce, kdy se muselo pískovat, to už byla vyšší dívčí. „Kdo se naučí jezdit s Puklíkem, ten si může požádat o pilotní průkaz,“ hlásal Řezňa, v civilu sportovní pilot větroně.

Mašinka, která uměla jet maximálně 40 km/h, už hodně dlouho přesluhovala a na výkonu jejího motoru to byla znát. Jednou, když si s ní v zimě při noční směně dopraváci zajeli na samý začátek vlečky ke stanici, aby to měli do pivnice u křižovatky Harfa co nejblíže, odmítala po jejich návratu nastartovat.

Vojáci, kteří s sebou vzali na pivo i několik bachmačů z druhé roty, začali lokomotivu z mírného spádu roztlačovat. Když se rozpohybovala, zařadil strojvedoucí Jehla trojku, mašinka s sebou zacukala, naftový motor se párkrát převalil a začal spokojeně blafat.

„Boha jeho! Motocykl jsem už roztlačoval, auto taky. I vejtřesku jsme tlačili, ale lokomotivu?“ kroutil hlavou bachmač.

Druhý den Jehla mašinku, kterou pro jistotu nechal bublat celou noc, odvezl do depa, aby jí tam nabili baterie. Ve vytápěné hale plné motorových lokomotiv i rychlíkových motorovžch vozů zrovna nebylo místo, tak vojáci Puklíka museli nechat stát venku.

Strojmistr přislíbil, že ho odtáhnou dovnitř později, ale zapomněl na to. Přes noc v mrazu popraskaly všechny akumulátory. K náhradě je dostal Jehla, kterému škodu lampasáci strhli z vojenského platu.

Pár dnů po nafasování nových baterií, když dopraváci s mašinkou posunovali, slyšeli z kapoty divný zvuk. „Hele, něco ti tam rachtá,“ upozornil posunovač strojvedoucího. „Ať rachtá, hlavně že jede,“ odvětil blahoskloně ze stanoviště Jehla. V tom se ozvala rána jako hrom, ještě něco zachrastilo a Pukl zastavil.

Strojvedoucí zbledl, otevřel boční dvířka k motoru a hlesl: „Ty vole, tak jsme došli, nazdar babi!“ Z bloku motoru zela díra velikosti lidské hlavy. Jehla akčně pro jistotu vybryndal na podlahu strojovny z kanystru několik litrů motorového oleje, aby bylo zjevné, že na jeho pravidelné dolévání nezapomněl. Potom šel Martin volat do kasáren, že potřebují jinou mašinu.

Z pardubických dílen vojáci přivezli nádherně naleštěného, téměř panenského, khaki Pukla. Ten stál přes dvacet let ve skladu jako materiální zásoba pro případ války. Jeho motor předl jako tygr, tak se vojáci hned snažili vyzkoušet, kolik tun na vlečce utáhne. Jezdili sem a tam.

Postupně vagóny přidávali a střídali se u řízení, kdo je v rozjezdu do stoupání lepší. „To je houby. Mám zlepšovák. To bude ta správná hlína,“ zasvítili Řezňovi oči a z boudy dotáhl konev s olejem na mazání výhybek. Polil s ním asi dvacet metrů kolejnic se slovy: „Tak, teď se předveďte, jací jste machři!“

Motor hučel na plný výkon, kola na kluzkém filmu hoblovala kolejnice a vojáci se bavili. Když je týrání nového Puklíka omrzelo, odstavili ho šturcu a jeli na pivo.

Mezitím měl projet po hlavní koleji montážní základny vlečkový vlak do ČKD. Neprojel. Civilní lokomotivě se olej nabalil z kolejnic na obruče, a když potřeboval mašinfíra zastavit, aby posunovač přehodil výhybku na volnou kolej, dostala se mastnota i na brzdové špalky. Výsledkem byl ohlušující náraz do odstavených vagónů.

„Prý tady byla včera večer slyšet nějaká velká rána,“ přikolébal se k dopravákům ráno kapitán Kubalík. „To my né! To dráha. Fíra nějak nestihl zastavit nebo co,“ ujistil Martin důstojníka.

10.1.2012
SDÍLEJ:

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 16 000 Kč Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) zedník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: Středočeský kraj, ŘP výhodou, zručnost. Praxe výhodou., První kontakt emailem nebo telefonicky 704 422 379.. Pracoviště: Kubashop-gym s.r.o., Tyršova, č.p. 2321, 256 01 Benešov u Prahy. Informace: Šárka Baláž, +420 704 422 379. Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 73 Kč Pomocní montážní dělníci montážní dělníci. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 73.2 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Pracoviště: Benešov, vchod z ulice na Bezděkově, práce v úkole, prémie, vhodné pro osoby zdravotně znevýhodněné, možno i na DPP pro studenty, vhodnější pro ženy.. Pracoviště: Benevita, s.r.o., Malé Náměstí, č.p. 2006, 256 01 Benešov u Prahy. Informace: Karel Roubych, +420 317 723 126. Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 12 500 Kč Prodavači potravinářského zboží Prodavač potravinářského zboží. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12500 kč, mzda max. 17000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Bracoviště Benešov, Pražská ulice, - práci ve stabilní české společnosti s více jak 20-letou tradicí na trhu, časově nenáročnou směnnost, volné některé víkendy v měsíci, možnost 6 i 8 hod. úvazek denně., - důkladné zaškolení pro danou pracovní pozici ve zkušeném kolektivu. , Náplň práce: objednávky, prezentace, obsluha, administrativa obchodu , Požadujeme: aktivní přístup, sympatické proobchodní vystupování, samostatnost, spolehlivost, praxe v obchodu (výhodou)., příspěvek na stravování, poukázky na nákup zboží ve firemních prodejnách. První kontakt telefonicky nebo e-mailem.. Pracoviště: Rabbit trhový štěpánov a.s. - prodejna bn pražská ul., Jiřího Horáka, č.p. 1667, 256 01 Benešov u Prahy. Informace: Vilém Vrba, +420 724 357 433. Obchod - Obchod Obchodní referent 15 000 Kč Obchodní referenti Obchodní referent (referent obchodní služby). Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: -přidělení vlastního kmene zákazníků, -práce v moderní kanceláři ve Vlašimi, -vysoké finanční a motivující ohodnocení. Pracoviště: Abus cr spol. s r.o. vlašim, Průmyslová, č.p. 1888, 258 01 Vlašim. Informace: Martina Bubeníková, +420 605 246 240.

Ilustrační foto

Kraj proplácí jízdné. Jak si říci o peníze?

Na zámku Žleby natáčení vánoční pohádku Nejlepší přítel

Lákadlem víkendu jsou hlavně památky

Před žáky obchodní akademie se otevřela Cesta do pekel

Vlašim – S příběhy převážně mladých lidí, do jejichž života vstoupila nákaza HIV, se seznámili žáci vlašimské obchodní akademie v tělocvičně školy. Stalo se tak formou divadelního představení s názvem Cesta do pekel, které vzniklo podle skutečných příběhů.

Ukradených aut výrazně ubylo, i vloupání je méně

Střední Čechy – V ohrožení jsou auta nejen za jízdy, ale také při parkování, když zůstanou bez dozoru. Zaměřují se na ně zloději mající spadeno na celé vozidlo i vykradači jdoucí po věcech, jež lidé zanechali uvnitř a které by se snadno daly zpeněžit. Nejvíce ve „městě aut“ Mladé Boleslavi, tradičně také na Kladensku – a zvlášť v posledních letech s rostoucí intenzitou rovněž v nejbližším okolí hlavního města.

Bikrosová dráha místo odpadků a zloděj, co se s okradeným hádá: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v úterý 18. září 2018.

Rady do zahrady: domácí švestky, zelené hnojení, mšice, píďalky

Benešovsko - Rady čtenářům Deníku od zahrádkáře, ovocnáře, pěstitele a šlechtitele Petry Kumšty z Votic.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT