Dopravní podnik hlavního města (DPP) ve spolupráci s firmou Ropid, organizátorem městské hromadné dopravy v Praze a okolí, přistoupil k prodlužení intervalů ve špičkách na lince C o 10 až 20 sekund, na lince B o 20 až 30 sekund a na lince A o 30 až 40 sekund. Ropid na oficiální facebokové stránce přidal jako vysvětlení graf vývoje počtu přepravených osob v každém pracovním dnu let 2019, 2020 a 2021.

Jenže se ozvalo několik naštvaných lidí, kteří si myslí, že omezení provozu metra v současné situaci s infekční virózou covid-19 je „řízené promořování“. Ondřej Matěj Hrubeš, zastupitel ODS v Praze 6, na svém webu MHD86.cz reagoval článkem, kde tvrdí: „Všem je zřejmé, že cestujících ubylo, a že ekonomická situace dopravního podniku a města není dobrá, ale omezovat pražskou dopravu právě v těchto dnech vysílá těm posledním věrným cestujícím jednoznačné sdělení – nezáleží nám na vás!“

Metro. Ilustrační foto.
Metro bude mít delší intervaly. Ale v infocentrech si lze koupit respirátor

Podle autora se třeba v centrálních úsecích nepodaří dodržet dvoumetrové rozestupy, na které upozorňuje ve vestibulech metra hlášení z ampliónů. Další komentáře upozorňují, že pokles cestujících v minulých týdnech mohly způsobit například i jarní prázdniny. A podobně jako Hrubeš kritizuje jeden z uživatelů rušení spojů podzemní dopravy kvůli vysokým fixním nákladům na provoz metra – ve skutečnosti podle opozičních hlasů magistrát z rozpočtu příliš neušetří.

„Praha šetří tam, kde nemá“

„Proto se také intervaly nemění na dvojnásobek, ale o 10 až 40 sekund ve špičkách podle linky. A určité omezení je potřebné nejen s cílem nějaké úspory, ale třeba s ohledem na začátek povinného testování, kdy může z hodiny na hodinu vypadnout mnoho strojvůdců. Je potřeba větší rezerva, aby platné jízdní řády bylo možné zvládnout i v takové situaci,“ vysvětluje Filip Drápal, mluvčí Ropidu.

Ondřej Martan (ODS) se k zástupu nespokojenců přidal konstatováním, že „Praha opět šetří tam, kde nemá“. Podle opozičního zastupitele a starosty Běchovic by jedním z řešení mohlo být uvolnění modrých zón pro individuální parkování: „Ani tato varianta však, bohužel, není zvažována.“ Občanští demokraté poukazují na možnou dlouhodobou tendenci klesajícího zájmu o MHD (nejen) kvůli obavám z nákazy koronavirem.

Parkování v Praze. Ilustrační foto.
Ani lockdown nezrušil modré zóny. Nedopustíme smrt pacientů, zní z magistrátu

„Poptávka klesla o 70 % a současné nastavení dopravních výkonů je na úrovni letních prázdnin, kdy se provoz dimenzuje na pokles o pouhých 20 %, takže stále jezdíme více než třikrát více, než je skutečný počet cestujících,“ zareagoval na výtky pro Pražský deník primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

„Snad v sáčku nebudou zbytky sójových bobů“

Na další problém v metru upozornila zastupitelka Alexandra Udženija (ODS) prostřednictvím twitterového účtu, kde si neváhala – jako už tolikrát – rýpnout do pražského primátora Hřiba. Politička sdílela příspěvek z facebookových stránek „Ochranné pomůcky v ČR - kupujeme kvalitní ochranu nebo šmejd?“, kterou provozuje Aaron Günsberger. Majitel košer restaurace v Praze se rozhodl testovat kvalitu respirátorů s ochranou FFP2, jež nařídila menšinová vláda Andreje Babiše (ANO) jako povinné ve vnitřních i venkovních prostorách.

V případě těch prodavaných v metru podnikatel zjistil, že chybí český návod a jméno distributora pro Českou republiku. Dovozcem je německá firma SKW Food, která vznikla před dvěma lety a specializuje se na výrobu a prodej sójových potravin či ekologicky pěstovaných mungo fazolí. Podle dostupných zdrojů vede tento podnik Xiaolu Huang.

„Doufejme, že v sáčku nebudou zbytky sójových bobů,“ ironicky uvedl svůj příspěvek restauratér Günsberger. „Je libo respirátor s tofu, či s rýží?“ glosovala Udženija, která vyčítá Hřibovi jeho veřejnou odpověď na původ ochranných prostředků, které si cestující mohou koupit za deset korun. Podle primátora jsou totiž masky z Tchaj-wanu. Certifikát na e-shopu dopravního podniku přitom jasně označuje jako výrobce čínskou firmu Wenzhou Jinyi Medical Equipment.

Respirátor FFP2 - ilustrační foto.
INFOGRAFIKA: Velký test respirátorů. Přes který se nejlépe dýchá?

V deníku Blesk se ke kauze vyjádřil rovněž Radomír Nepil, šéf zastupitelů za hnutí ANO. Stejně jako zástupkyně ODS vyčítá koalici Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil (TOP 09, STAN, KDU-ČSL) jejich slova o transparentnosti, která ve světle aktuálních zjištění vyznívají jako pokrytectví.

Hřib plánuje automaty s respirátory z Tchaj-wanu

„Podle původního plánu se měly ve výdejních automatech prodávat respirátory vyrobené v Česku na tchaj-wanských linkách z českého nanovlákna, ale došlo ke změně. Dopravní podnik se zatím rozhodl prodávat respirátory z vlastních dřívějších zásob. Nicméně stále zvažujeme, že by tyto automaty s tchaj-wanskými respirátory byly umístěny ve vestibulech, kde DPP nemá výdejní okénka,“ řekl s omluvou primátor Hřib (Piráti).

Podle Daniela Šabíka, mluvčího DPP, byly každopádně respirátory – prodavané na čtyřiceti místech pražské MHD i přes internet – zakoupeny řádně ve veřejné zakázce přes dynamický nákupní systém podobně jako jiné pomůcky v boji proti covidu. „Vyhrál dodavatel s cenou 6,90 Kč za respirátor s filtrační vlastností minimálně 94 % dle norem FFP2/KN 95,“ sdělil mluvčí Pražskému deníku.

Cestující si 1. 9. 2020 zase museli nasadit roušky ve vozech pražské MHD.
VIDEO: Tlačenice a „mastné tyče“? Praha chce cestující do MHD přilákat zpět

Podle Šabíka byli všichni registrovaní dodavatelé povinni poskytnout také seznam významných dodávek za poslední tři roky a reference. Dodal, že vzhledem k nouzovému stavu ani veřejná soutěž proběhnout nemusela.

Radní Scheinherr reagoval: „Nákup respirátorů byl naprosto v pořádku a proběhl standardně dle zákona o zadávání veřejných zakázek. Jsou kvalitní a mají platnou certifikaci.“ 

Že je tato ochrana dýchacích cest „košer“, potvrdil ostatně i Günsbergerův test…