Zakladatelé startupu Goodped ze středočeských Zaječic u Pyšel již v červnu roku 2023, kdy získali homologaci pro provoz svého elektrického mopedu Mopedix na pozemních komunikacích, slibovali další vývoj – a zmiňovali mimo jiné vlastní sajdkáru. Tvůrci Mopedixu sice s oblibou poznamenávají, že „slibem nezarmoutíš“, tentokrát však opět slovo dodrželi.

„Původně jsme plánovali vlastní cestu, naštěstí jsme nakonec poslechli rozum a hned na začátku oslovili největší profíky v oboru s mnoha desítkami let zkušeností – výrobní družstvo Velorex Žamberk,“ vysvětlil spoluzakladatel a hlavní designér firmy Goodped Jindřich Melichar.

„S vývojem jsme začali vloni na podzim, už před koncem roku jsme měli první prototyp, kterým se nám potvrdilo, že Mopedix bude se sajdou fungovat. Dnes jsme představili předvýrobní prototyp, u finální verze už ladíme jen pár de facto kosmetických změn,“ doplnil Melichar.

„Sidecar od Velorexu s hmotností 40 kilogramů a nosností 105 kilogramů je pro nás dalším potvrzením, že jednoduchá a bytelná konstrukce mopedixu je geniální – bez zásadního zásahu do rámu jsme schopni připojit sajdu k jakémukoliv, i již prodanému mopedixu,“ popsal Jindřich Melichar.

Demontáž i montáž sidecaru zabere pár desítek minut, prvotní seřízení, které provede Goddped ve spolupráci s odborníky z Velorexu při prvním připojení, přitom zůstává zachováno. „Sajdix vznikl jako základní platforma pro vlastní nápady a fantazii,“ dodal Jindřich Melichar.

„Jsme národ kutilů, proto uživatelům přinášíme nejen ještě více radosti z jízdy, ale i další prostor, na kterém mohou realizovat svoje sny. Mopedix je primárně určen pro osobní dopravu, sidecar z něj dělá prostředek nákladní vhodný třeba pro různé typy podniků s rozlehlými areály, ale i příležitost pro podnikání, jako jsou rozvozy jídla, pouliční výčep, prodej zmrzliny a podobně,“ řekl Melichar.

„Sidecarům se věnujeme nepřetržitě bezmála 70 let. Když nás oslovili pánové z Goodpedu, byla to pro nás výzva, protože pro elektrický stroj jsme sidecar vyvíjeli poprvé,“ uvedl spolumajitel Velorexu Martin Kos. „Samotné nás zajímalo, jak se bude sidecar chovat, přeci jen nejvíc zkušeností máme s benzínovými motorkami, které jsou výrazně těžší, mají jiné velikosti kol, rozměry ráfků a podobně,“ zmínil Kos.

| Video: Youtube

Byť je zastáncem benzínu, po prvním svezení byl velmi mile překvapen. „Cítíte pod sebou bytelný stroj, má výborné jízdní vlastnosti, a nakonec nám udělalo velkou radost, když jsme se projeli poprvé se sidecarem. Jeho vývoj vycházel z představ kluků z Mopedixu, design platformy jsme přizpůsobili tvarům mopedu a podařilo se nám zachovat i jeden ze základních funkčních parametrů mopedixu - možnost šlapání,“ popsal Martin Kos.

„V současnosti dodáváme sidecary ze zhruba 80 procent do zahraničí. Hledáme stále nové příležitosti, kromě klasiky k Jawám a úzké spolupráci s českým dovozcem značky Royal Enfield je pro nás spolupráce s mopedixem další zajímavou příležitostí, jak se posunout do dalšího segmentu a využít své zkušenosti a tradici,“ doplnil marketingový manažer Velorexu Tomáš Kos.

Od loňského června do konce roku prodal Goodped 83 mopedixů, plán pro letošní sezonu je 500 mopedů. „V současnosti upravujeme prodejní strategii tak, že naši obchodní partneři musejí umožnit potenciálnímu zákazníkovi zkušební jízdu,“ vysvětlil jednatel Goodpedu Miroslav Špaček. „Už od konce roku také intenzivně budujeme síť partnerů v zahraničí, soustředíme se na Německo, Rakousko, Polsko, ozývají se nám zájemci z oblasti Pobaltí, velkou příležitost vidíme v zemích Beneluxu a jižní části Skandinávie,“ dodal Špaček.

Zástupci Mopedixu předvedli tři možné verze osazení sidecaru: multifunkční box na psa nebo sklizeň ze zahrádky či převoz nákupu, do kterého se vejdou dva 50litrové sudy piva (nebo sodovky), pojízdný výčep se stolkem a měničem na 230 V pro pohon chlazení z akumulátoru mopedu, verzi se sedačkou (zatím improvizovanou) pro spolujezdce.

Během akce představili i další dvě novinky pro letošní sezonu: pracovní verzi ozvučení pro zvýšení bezpečnosti jízdy v oblastech s hustším provozem, ale i další porci zábavy (parní stroj, traktor a osmiválec). „Původně jsme chtěli mít ozvučení hned od začátku, nicméně se ukázalo, že aby zvuky byly z našeho pohledu ,dokonalé‘, vývoj nebude tak jednoduchý,“ vysvětlil Miroslav Špaček. „Princip už máme, věříme, že během léta nabídneme k mopedixům minimálně dva druhy zvuků,“ předeslal Špaček.

Druhou novinkou je unikátní redukce pro nabíjení mopedixů z klasických wallboxů pro elektromobily. „Redukci Ino Charge vyvinuli kolegové z firmy InoForUse a dává vám ještě více svobody při cestování - nejste odkázáni na shánění zásuvky a tahání prodlužovaček z hospod nebo restaurací, jednoduše díky ní můžete využít současnou infrastrukturu nabíječek pro auta,“ popsal David Kasl z oddělení propagace Goodpedu s tím, že zásuvka v redukci umožňuje použít standardní zástrčku na 230 V jakékoliv nabíječky.

Společnost Goodped se v červnu roku 2023 stala teprve pátým českým výrobcem motorek s homologovaným strojem. Její Mopedix Electrix se stal navíc prvním českým elektrickým mopedem, který od ministerstva dopravy získal osvědčení o způsobilosti k provozu na pozemních komunikacích. Mopedix je unikátní koncept mopedu pro 21. století, který svými parametry a velikostí dává kategorii moped zcela nový rozměr. Na vývoji mopedixu se podíleli odborníci z Technické univerzity v Liberci (TUL) a průmyslový designér z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM) Vlastimil Bartas. Kompletní vývoj mopedu probíhá v Česku, stejně jako výroba 80 procent komponent včetně akumulátorů a montáž.

Více informací o projektu Mopedix včetně technických parametrů mopedu zájemci najdou ZDE.