Jak jste se dostal k řízení vzducholodi?

Vzducholodě mě nadchly na jednom mistrovství světa. Dlouho jsem se po nějaké poohlížel, ale chvíli trvalo, než jsem k ní dozrál. Balóny i vzducholodě jsou pro mě koníčkem, nebo spíš přerostlým koněm.

Musí mít pilot nějaký speciální “řidičák”?

Ano, musí. V Čechách je momentálně možné absolvovat pilotní výcvik pouze jako nástavbu k pilotnímu průkazu balónu. Důvodem je, aby byl přechod plynulý, pilot už uměl létat a byla zaručena maximální bezpečnost.

Jak je složité ovládat vzducholoď třeba v porovnání s autem či balónem?

Mám zkušenosti z letů balónem, ovládání vzducholodi mi tak přijde příjemné a nepovažuji jej za složité. Porovnání s autem se úplně nehodí. I když získat pilotní průkaz je v podstatě takovou autoškolou, kterou by řada nepolíbených nadšenců zvládla.

Kolik hodin máte nalétáno?

Osobně mám nalétáno okolo 1250 hodin a asi 1150 letů.

Lety vzducholodí
Pro zajištění maximální bezpečnosti se létá těsně po východu slunce nebo pár hodin před západem. V tuto dobu jsou výhledy nejkrásnější, protože nízké slunce vytváří hru světla a stínů. Vzducholoď měří na délku 41 metrů a její průměr je 14 metrů, letí rychlostí 20-30 km/h. Do otevřené kabiny se vejdou 3 cestující a plavba trvá přibližně 30 minut. Zážitková firma Adrop.cz nabízí vyhlídkové lety v okolí Karlštejna a Brna. V případě většího počtu cestujících je možné zvolit i jinou destinaci.

V čem je vaše vzducholoď unikátní?

Jedinečná je tím, že máme momentálně jedinou vzducholoď u nás v České republice, která je určena pro přepravu pasažérů a vyhlídkové lety. Unikátní je i svojí barvou a tvarem.

Musí pasažéři projít nějakým speciálním výcvikem před letem?

Lidi vždy poučíme o podmínkách letu, nafukování vzducholodi, nastupování do ní, jak se mohou a nemohou chovat v průběhu letu a také o případných situacích při přistání. Důležité je upozornění, že v případě jakékoliv nouzové situace musí bezpodmínečně poslouchat pokyny pilota. O nic složitého se nejedná. Je to stejné, jako když letušky instruují pasažéry v dopravním letadle.

Jak probíhá samotný let?

Cestující nastupují do připravené vzducholodi, která pozvolna a plynule vzlétne. Během letu nedochází k propadům nebo kývání jako třeba u letadel. Po přistání cestující obdrží pamětní list a můžou posedět se sklenkou šampusu.

Mohou si lidé vyzkoušet (spolu)řízení?

Máme oprávnění poskytovat výcvik na pilota vzducholodí, takže pod dohledem instruktora je možné si řízení vyzkoušet. Zákazníci byli ale vždy plně zaujati výhledy a dojmy, že na pilotáž z jejich strany nebyl prostor či myšlenky.

Do jakých výšek se klienti dostanou?

Běžná výška letu je od 150 do 400 metrů nad terénem.

Setkal jste se s někým, kdo měl během letu strach?

To se mi nestalo. Počáteční obavy opadnou nejdéle po pěti minutách letu.

Máte přesný letecký plán, nebo pasažéři vidí pokaždé něco jiného?

Díky motoru je možné zaletět okruh, osmičku či jiný tvar. Výhodou tak je, že si zákazník zpravidla může sám určit, kam chce letět a co chce vidět. Okruh je obvykle v délce okolo 10 kilometrů.

Na co se mohou lidé těšit v okolí Karlštejna a co uvidí u Brna?

U Karlštejna si prohlédnou hrad ze všech stran i Malou a Velkou Ameriku v útulném povodí řeky Berounky. V Brně pak zahlédnou staré město včetně hradu Špilberk, dominanty Petrova, přehradu a Pálavu.

Autor: Jiří Vlk