Vlašim/ Na pozoru by se měli mít zákazníci vlašimského supermarketu Albert, kde po celý týden operují reklamní agenti jedné z kosmetických firem. Ti při nabídce výrobků zahrnou zaskočeného zákazníka krabičkami s kosmetikou, kterou prezentují jako dárky od firmy. Nakonec ale požádají překvapeného zákazníka o 890 korun. Problém tak vyvstane zejména starším a důvěřivým lidem i těm, kteří těžko říkají „ne“.
„Podle mě se jedná o klamavou reklamu, nejdřív vám dají čtyři kosmetické výrobky o nichž říkají, že jsou to dárky, ale když u nich nekoupíte výrobek za bezmála devět set korun, dárky vám zase seberou,“ říká přivolána pracovnice kontrolního odboru MěÚ Vlašim Helena Vaňková, která se nejprve o způsobech agentů přesvědčila jako náhodný zákazník na vlastní kůži. „Sepíšu s nimi zápis. Ten odešlu na krajský úřad, který se reklamou prodeje zabývá,“ nastínila další postup pracovnice městského úřadu. Přinejmenším etický z pohledu zákazníka se tento způsob nabízení výrobků nezdál ani hlídce městské policie Vlašim, která na akci agentů firmy dohlížela pro případ, že by došlo k incidentu.
„Podle nás je tento způsob reklamy naprosto v pořádku. Zákazník má možnost se pro nákup rozhodnout nebo jej odmítnout. Nikdo ho k ničemu nenutí,“ říká manažer kosmetické firmy, který si přál zůstat v anonymitě. Podle něho dárek je dárek, a reklamní agenti při nabídce produktů netvrdí, že je zadarmo.
Lidé, kteří přišli nakoupit potraviny tak při poměrně agresivním nabízení kosmetiky poslouchají naučenou prezentaci agentů s darovanými krabičkami v rukou. Dárků od firmy se posléze musejí vzdát, protože je v úvodu nikdo neinformoval o tom, že zboží je vázáno na pozdější nákup. Ortel se dozví zákazník úplně nakonec „Dostanu od vás osm set devadesát korun,“ žádá překvapenému zákazníkovi mladá agentka firmy. Firemní manažer nevidí problém v tom, že cena, za kterou zákazník dary od firmy získá zazní v samém závěru prezentace. „Obdobně postupují například automobilky při přímém prodeji,“ míní manažer.
Postup, kdy je zákazník uveden v omyl a domnívá se, že něco obdrží zadarmo naopak kritizuje pracovník Sdružení ochrany spotřebitelů.
„To v pořádku rozhodně není. Z běžné řeči i ze základu slova vyplývá, že dar je zdarma. Jestliže se firma celou dobu tváří, že vás obdarovává a dopředu není jasné, že budete muset později něco zakoupit, jde jednoznačně o klamání spotřebitele a měla by se tím zabývat Česká obchodní inspekce,“ říká Jiří Žurek s odkazem na Zákon na ochranu spotřebitele a vysvětlením, že firma takto jedná nejspíš s cílem zaujmout a upoutat na výrobky pozornost.

KAREL CHLUMEC