Ještě před pěti lety nebyla Česká republiky spolu se svými leteckými společnosti příliš známá. Proto spolupráce s Čínou, v té době, nebyla možná. Diskuze s aeroliniemi se proto vyvíjely velice pomalu. Situace se ale změnila v roce 2015, kdy se začaly utužovat vztahy mezi Českou republikou a provincií Sichuan. „Do tohoto vztahu velice aktivně vstupoval Středočeský kraj a začalo se hovořit o přímé lince Praha Chengdu,” uvedl ředitel letecké školy v Nesvačilech Marek Markovič. Po celou dobu i samotné vedení letiště navazovalo vztahy s čínskou stranou tak, aby se jejich spolupráce upevňovala.

Ilustrační foto.
Lidé na dovolené nechtějí jen ležet u moře, jezdí na výlety

Myšlenku, cvičit mladé, čínské piloty, podpořil v té době nejen Kraj, ale také česká vláda. „Podpořil nás jak ministr Dan Ťok, tak především prezident Miloš Zeman,” prozradil Marek Markovič. Ministr Dan Ťok čínské straně deklaroval, že F Air je špičková letecká školou se zárukou kvality a s velmi dlouhou historií. Největší podpora ale pramenila z kanceláře českého prezidenta, kdy minulý rok v březnu podepsal prezident Miloš Zeman strategickou mezistátní dohodu s čínským prezident. Ta se týkala nejen průmyslu strojního a automobilového, ale také spolupráce v civilním letectví. „Pan prezident již v té době, kdy podepisoval tuto dohodu, věděl o našem projektu, jelikož nás měsíc před podepsáním navštívil přímo v Nesvačilech,” doplnil Marek Markovič.

Na základě této vrcholové státní podpory, se loni v létě otevřela přímá linka mezi Českou republikou a Čínou. Sichuan Airlines také díky tomu přijalo nabídku nesvačilského letiště, minulý rok v dubnu podepsali předběžnou dohodu, která byla podmínkou zahájení samotné certifikace. „Během půl roku se nám podařilo projít certifikační procesem, což je zázrak, jelikož ostatním školám to trvá třeba i dva roky. Důležitá byla v této souvislosti i, již zmíněná, šestiletá spolupráce s Čínou,” popsal Marek Markovič.

Máje, májka nebo máj je označení ozdobeného kmene stromu, který tvoří hlavní prvek jarních slavností. Nejčastěji bývá májka stavěná 30. dubna nebo 1. května.
OBRAZEM: Májku pro obec připravili s předstihem

Na podzim 2016 získala letecké škola v Nesvačilech vytoužený certifikát. Proto nic nebránilo tomu, aby následně přijeli do Nesvačil první čínské studenty. Během 14 měsíců, které budou nadějní piloti trávit na Benešovsku, jim letecká škola nabídne 900 hodin teoretické a 230 letové výuky. Na závěr dostanou licenci pro létání v Evropě i Číně. „Program je právě unikátní v tom, že piloti získají licence podle dvou naprosto nezávislých subjektů. Poté se vrátí na univerzitu v Číně, jelikož oproti Evropě musí mít čínští piloti vysokoškolské vzdělání, vypracují diplomku, udělají státnice a následně nastoupí do Sichuan Airlines jako druzí piloti,” dokončil Marek Markovič.

Výcvik na nesvačilském letišti kompletně absolvují studenti z Číny na letadlech zdejší letecké škole. Při výuce budou létat jen s motorovými letadly. Začnou na dvoumístních letadlech a pokračovat budou na čtyřmístních. Výcvik skončí na dvoumotorovém letadle. Zároveň jsou do čtrnáctiměsíčních kurzů zařazené simulátorové lety na simulátoru, který škola v Nesvačilech vlastní. Když čínští studenti získají licenci, musí ještě ve své domovině absolvovat typový výcvik, kdy je dopravce Sichuan Airlines v Číně docvičí na specifické letadlo. Hovoří se o tom, že to bude Airbus 320.

Ilustrační foto
Hůlka dorostence Benešova nepotěšil