Jen stěží byste hledali v Čechách region, který nemá vlastní malé letiště, na kterém vám vaši touhu po pohledu na svět z ptačí perspektivy rádi splní.

LETADLA I BALÓNY

Na Letišti Benešov u Nesvačil nejen startují a přistávají letadla, ale také horkovzdušné balony. Hodinový zážitek nad nedalekým Konopištěm či Chvojnem si musí zájemce předem objednat a pokud chce mít výletník klid a letět jen se svým blízkým a pilotem, není ani to problém. Na let dlouhý 50 až 90 minut si připravte na jednu osobu částku 3950 korun.

Na vyhlídkový let se ale lze vypravit z Nesvačil samozřejmě také letadlem. A to nejen nad Benešov, ale dokonce i nad hlavním město. Za čtyřicetiminutový výlet nad Prahu ve čtyřmístném dvoumotorovém letadle Tecnam zaplatí zájemce 11850 korun.

Ilustrační foto.
KRÁTCE: U Divišova zúží silnici, žáci vystoupí v kostele

Za zhruba třetinovou cenu (4380 Kč) si pak zájemci mohou vyzkoušet jiný adre-nalinový zážitek. „Akce se jmenuje Pilotem na zkoušku a vyzkoušíte si při ní řízení opravdového letadla," láká web letiště.

Díky leteckému simulátoru z Kanady, kvůli kterému musela být dokonce proražena jedna zeď objektu, se lze u Nesvačil stát i pilotem. A to nejen malého sportovního stroje, ale také dopravního letadla. Nebo si na trenažeru jen tak můžete zalétat, aniž by vám hrozilo nebezpečí při nenadálých událostech ve vzduchu. Hodinová pilotáž na simulátoru stojí 2950 korun.

Ale v nabídce jsou i další, kratší vyhlídkové lety do okolí letiště v cenové relaci od 2900 do 9900 korun.

Letiště je, přes svou travnatou plochu, v provozu celoročně a v jeho areálu se lze i ubytovat či se v tamní restauraci najíst.

HISTORIE A SOUČASNOST

Historie letiště u Nesvačil (Letiště Benešov) se začala psát v roce 1937. Po válce bylo v majetku Ministerstva obrany. Už čtvrt století ale jde o veřejné vnitrostátní a od roku 2000 pak i o neveřejné mezinárodní letiště. Je jedním z nejvytíženějších dopravních uzlů v republice. Za rok se zde uskuteční téměř 41 tisíc přistání a vzletů a pouze pražské Letiště Václava Havla ho v tomto směru v celé České republice předstihuje.

Také žáci a žákyně ze ZŠ Dukelská se zúčastnili preventivního programu v Benešově
OBRAZEM: Na závislost si posvítili při Dnu prevence

Strach ne, ale velký respekt a sebekontrola musí být

Třiadvacetiletý Jan Kašpar, který pochází z města Český Brod, je již několikátým rokem studentem Konzervatoře Jaroslava Ježka v Praze. Dále se aktivně věnuje létání a učí soukromé lekce kytary v angličtině. Sám o sobě říká: ,,Rád hraju, zpívám, skládám, sním i létám."

Jak jste se dostal k létání?

S létáním jsem začal v aeroklubu Praha Letňany, kde jsem absolvoval zimní teorii a o Velikonocích roku 2016 jsem mohl konečně poznat krásu při ovládnutí letícího stroje vlastní rukou. Ze začátku samozřejmě s ostražitými instruktory za zády.

Určitě jste zkusil více typů letadel, s jakými tedy létáte nyní?

Ještě jako kluk jsem měl možnost vyzkoušet UL letadlo EV-97 Eurostar, což zapříčinilo další nezájem o dříve oblíbené pouťové atrakce, následoval zážitek z Vysokého Mýta na bezmotorovém L-23 Super Blaník a i po zahájení výcviku létám výhradně na bezmotorových kluzácích.

Spoustu lidí nějakým způsobem přitahuje létání či profese jako pilot, letuška atp., co na létání přitahuje vás?

Je to určitě svoboda v prostoru, propojení přírody s prakticky využívanou fyzikou. Zároveň pohledy a pocity, které člověk jinde nezažije, podpořené jedinečnou atmosférou s kamarády piloty na večerním letišti.

Jaký je váš cíl do budoucna? S jakými letadly byste chtěl létat za několik let? Chtěl byste někdy zkusit řídit Airbus A380?

Tak nejvzdálenější cíl je určitě cesta na Mars, se kterou mi ale ani obrovská A380 nepomůže. Pokud jde o několik příštích let, pak je mým velkým snem navázat na prvního českého letce ing. Jana Kaš-para z Pardubic a létat na stroji vlastní konstrukce. Do té doby, ale i potom, budu samozřejmě rád za jakoukoliv příležitost rozšířit si flotilu létaných strojů. Máte někdy ve vzduchu strach? Zažil jste už nějakou pernou chvilku, kdy jste nevěděl, co se děje?

Strach nemám, ale velký respekt a sebekontrola jsou nutností. Můj první let na výcvikové úloze č. 4, ve které žák prvně zažije vzlet pomocí navijáku, byl předčasně ukončen přetržením tahové pojistky lana mezi 20 40 metry nad zemí. Trochu mě to překvapilo, ale zkušený instruktor zvládl situaci s přehledem, takže jsme bezpečně přistáli po dvacetivteřinovém miniletu.

Zkoušel jste už někdy akrobatické létání nebo se na to chystáte?

Akrobacii jsem zkoušel a je to veliké lákadlo. Těším se, až po prázdninách budu moci věnovat více času i financí do výcviku vyšší pilotáže a tréninku na nějaké první akrobatické závody.

KRISTÝNA BAŠTÁŘOVÁ

K preventivnímu dni v Benešově se přidružilo i nízkoprahové zařízení MeziČas, které při této příležitosti oslavilo páté narozeniny.
Benešovské centrum oslavilo páté narozeniny a pokřtilo svůj spot