Pokračující stavební práce na optimalizaci železniční tratě Praha – Benešov se bezprostředně dotýkají každodenního života obyvatel v okolí vznikajícího koridoru, cestujících ve vlacích i řidičů.

Schránka zazděná v pilíři mostu
Při rekonstrukci železničního mostu přes řeku Sázavu ve 30. letech minulého století ve středním pilíři zanechali stavaři poselství pro budoucí generace v podobě schránky s dobovými dokumenty i fotografiemi. Jejich následníci jí nyní zatím nenašli.
„Pravděpodobně je ukrytá ve východní části pilíře, na němž ještě jezdí vlaky. Ta přijde na řadu až v létě. Stavbaři jsou o její existenci informovaní, a jak jí objeví, předají ji čerčanské radnici,“ informoval Lumír Běhal z občanského sdružení Posázavský Pacifik, jež svou činností mapuje a veřejnosti připomíná historii železnic v Posázaví.

Autem podjezdem u Pyšelky nelze
Silnice z Čerčan do Vysoké Lhoty a Pyšel, a tím pádem i nájezd od obce na hlavní komunikaci I/3, jsou neprůjezdné. Mostaři rekonstruují severní část podjezdu u Pyšelky, nad nímž se obměňuje i štěrkové lože a kolejová pole. Zároveň upraví nástupiště na zastávce. Druhá část přemostění přes silnici III/1095 se podrobí ozdravné kůře souběžně s demontáží východní části příhradového mostu přes řeku.
Pokračující demolice západní části jeho konstrukce omezuje průchod chodců i jízdu vozidel po pravobřežní komunikaci. Lávka přes Sázavu pro pěší je zatím ještě otevřená. Její definitivní konec je naplánovaný na začátek léta, kdy si při podplouvání zbytků železničního mostu budou muset vodáci přibalit do lodě notnou dávku ostražitosti.

Ve stanici zůstaly jen dvě koleje
Provozuschopné jsou nyní na čerčanském nádraží jen dvě dopravní koleje nejblíže u výpravní budovy, takže z posázavského železničního uzlu s křížením tří tratí je dočasně výhybna. Zbývající část kolejiště je vytrhaná a postupně ho nahradí ostrovní nástupiště s přístupem pro cestující podchodem i nově položená kolejová pole. Pak přijdou na řadu zbývající dvě koleje u budovy.

Mnichovický viadukt zůstává na papíře
Stálí i příležitostní obyvatelé mnichovické části Božkov, kde trvale žije zhruba 400 lidí a jejich počet se o víkendech zdvojnásobuje, se podjezdu pod opravovanou tratí v dohledné době nedočkají. Nově instalované přejezdové zabezpečovací zařízení s automatickými závorami a výstražnými světly na úrovňovém přejezdu místní komunikace, jež nahradilo zastaralé ručně ovládané závory obsluhované z blízkého hradla, plně postačuje uvažované maximální rychlosti vlakových souprav.
Původní projekt stavby koridoru mimoúrovňové křížení silnice a drážního tělesa předpokládal, ale neexistující změna územního plánu města Mnichovice záměr zmrazila.
„Při posledním kontrolním dni 11. března zástupci Správy železniční dopravní cesty potvrdili, že viadukt nebude,“ posteskl si starosta Petr Schneider. „Pro dráhu by bylo prospěšnější, aby silnice vedla pod tratí. Nejbezpečnější železniční přejezd je žádný,“ konstatoval Pavel Halla se SŽDC s tím, že investor se bez schváleného územního plánu do stavby podjezdu pouštět nemůže, a normy striktně vyžadují nadjezdy či podjezdy u tratí s vysokými rychlostmi, jež u Mnichovic nebudou.

Horký brambor
Administrativní kolize vznikla na podzim roku 2006. Končící městské zastupitelstvo pár dní před komunálními volbami odsouhlasilo změnu se zapracovaným podjezdem a přeložkou silnice.
Kvůli formálním nedostatkům usnesení o změně územního plánu podali protest dva lidé z Mnichovic a následně ministerstvo pro místní rozvoj doporučilo usnesení zrušit, což nově zvolené zastupitelstvo učinilo.
„Dráha zatím mohla podjezd v rámci stavby za několik miliard korun vybudovat a město by po čase, po schválení změny územního plánu, silnici přeložila,“ nastínil starosta Mnichovic s tím, že s odkoupením potřebných pozemků by nebyl problém. „Provozovna Snaha je v likvidaci a přemístění truhlárny je z devadesáti procent domluvené. Ale dráha chtěla desetimilionovou spoluúčast, což nám rozpočet neumožňuje. Jeden milion by se našel, ale ne taková částka,“ dodal Petr Schneider.
„Nemůžeme investovat peníze z evropských fondů určených na rekonstrukci tratě do cizího majetku, což by při stavbě komunikace nastalo při zemních pracích i finálním asfaltování. To bychom se dostali do konfliktu s Nejvyšším kontrolním úřadem. Ale dalšímu jednání s městem se nebráníme,“ argumentoval mluvčí Správy železniční dopravní cesty.
„Úrovňový přejezd, i když rozhledově i technicky splňuje normy, utlumuje Božkov jako rozvojovou lokalitu,“ vytáhl komunální argument mnichovický starosta. „Problém je na straně dráhy,“ dodal.
„Příčina problému, že nebude podjezd, je na straně města,“ oponoval Pavel Halla ze SŽDC.