Krajský úřad totiž zrušil přechod pro chodce, který pěším jakž takž dával naději na bezpečné překonání frekventované mezinárodní silnice E55. Zebra u Jírovic byla poslední na této silnici mimo vyznačenou obec. A to v celém jejím úseku od Mirošovic až k Táboru. Místem denně projede kolem 20 tisíc aut.

Přechod pomáhal k přecházení na autobusovou zastávku ve směru na Benešov a Prahu.

Důvodem, proč kraj přechod u Jírovic zrušil, byl jeho nesoulad s platnými technickými podmínkami. Ty, včetně dopravního značení totiž neodpovídají platným technickým parametrům. Délka přechodu totiž neumožňovala bezpečný pohyb chodců.

Přechod sloužil chodcům už poměrně dlouho. Jeho umístění nikoho, až na policisty
z dopravního inspektorátu, kteří požadovali jeho zrušení, příliš netrápilo.

Ledy se pohnuly až v červnu v okamžiku, kdy město Bystřice na základě požadavku jírovického osadního výboru požádalo Odbor dopravy Středočeského kraje o projednání dopravní situace u zebry. Osadní výbor totiž vznesl požadavek na umístění zpomalovacích prvků na hlavní komunikaci a osvětlení přechodu.

Pak úřad začal zjišťovat a proměřovat a na konci celého procesu bylo zrušení přechodu. To už dříve, bez jakýchkoliv dalších opatření nebo náhrady požadovali právě policisté. Ti přechod, vzhledem k jeho délce, považovali za příliš nebezpečný a navíc málo využívaný.

S takovým odůvodněním zásadně nesouhlasí například Olga Mokošová, místostarostka Bystřice a také obyvatelka Jírovic.

„Že je přechod málo využívaný, není pravda. V současnosti se snížila dopravní obslužnost a například po šestnácté hodině jsou tam zastavující autobusy jediným spojením Jírovických s Benešovem,“ argumentuje Mokošová znalá tamních poměrů.

Ztráty bezpečného přechodu lituje také starosta Bystřice Daniel Štěpánek.

„Velmi nás to mrzí. Teď se jen stěží budou hledat další kroky k nápravě a zajištění bezpečné jízdy do dětí školy a dospělých do zaměstnání,“ míní starosta.

Jak vrátit obyvatelům Jírovic, Jarkovic, Semovic a Hůrky možnost bezpečného příchodu k autobusům?

„Křižovatka, v jejíž blízkosti přechod je, je sama o sobě dost nebezpečná. Především to mělo řešit Ředitelství silnic a dálnic,“ je přesvědčena Mokošová a připomněla, že nebezpečný je i odbočovací pruh ve směru od Bystřice.

„Na příjezd ke křižovatce by měly upozorňovat osvětlené sloupky, aby řidiči nemohli předjíždět,“ přeje si místostarostka. V současné době je rychlost jízdy v okolí křižovatky snížena dopravní značkou na 70 kilometrů v hodině. Zda má značení význam, by mělo dokladovat další místní šetření v závěru roku. Pak by omezená rychlost mohla u křížení zůstat natrvalo.

Zcela nereálné, zejména kvůli penězům, jsou pak úvahy o vybudování nadchodu či podchodu. Podle Mokošové by situaci mohli pomoci i autobusoví dopravci, kteří by zajížděli z E55 do Jírovic.

„Jednat budu nejen s ŘSD, ale také s autobusovými dopravci. Budu chtít, aby jejich vozy zajížděly na okraj Jírovic a otáčely se na staré silnici,“ slíbil starosta Štěpánek.

Jeho kolegyně z úřadu Olga Mokošová, je však k takovému řešení skeptická. „Nevím, zda na to dopravci přistoupí, protože by se zejména při výjezdu zpět na hlavní silnici zdržel možná čtvrt hodiny,“ dodala.