Jak dlouho budou lidé z osad Chrást nad Sázavou a Podělusy při návratu z města riskovat své životy a zdraví? Právě na takovou, zcela zásadní otázku, nedokáže z odpovědných úředníků týnecké radnice odpovědět nikdo. „Trápí nás to,“ přiznal alespoň starosta města Zdeněk Březina.

Na situaci upozorňují obyvatele zmiňovaných osad už poměrně dlouho. Při cestě z Týnce totiž nemohou využít žádný chodník.

Jen krajnici rušné silnice. Vozovka je na okraji navíc ještě na několika místech propadlá. A hluboké vlny zvyšují nebezpečí střetu aut s chodci.

Týnecká radnice už hledala možnosti výstavby stezky. Na sjednanou schůzku s majiteli pozemků ležících ve směru z Týnce na Krhanice vpravo, však nedorazil nikdo.

Do budování stezky vlevo, kde jsou pozemky patřící Týnci, se ale radnici nechce. Její vedení postoj odůvodňuje tím, že by se bezpečnost pěších příliš nezvýšila.

Chodci by totiž stejně museli přecházet vozovku při návratu do míst s rodinnými domy.

Důvod, proč Týnec v dohledné době nepostaví chodník, je však spíš finanční. Trasa do Chrástu dlouhá zhruba 350 metrů by, pokud by se kalkulovalo s cenami jako u stezky z Týnce do Bukovan, stála přibližně 4,25 milionu korun.

Ještě finančně náročnější by bylo vybudování stezky z Týnce do Podělus. Pokud by chodci měli jít pouze po chodníku, tedy od mostu přes Janovický potok až k prvnímu současnému chodníku v Podělusích, urazili by kolem 850 metrů.

A stavba na této trase, nehledě k mnohem složitějším podmínkám, než jsou u Chrástu či byly u Bukovan, by investora přišla možná na více, než 10,5 milionu korun.

Finanční zátěž města by mohly, stejně jako v případě stezky do Bukovan, jejímž investorem byly právě malé Bukovany, zmírnit dotace. Na ně zatím Týnec nedosáhl.

Než vznikla stezka z Týnce do Bukovan, zemřeli na krajnici silnice pod koly aut tři lidé. Legitimní otázkou proto je, zda musí vzniku stezek do Chrástu a Podělus předcházet také takové tragédie.

Své názory a připomínky pište na mail: zdenek.kellner@denik.cz.