Například v Benešově nedostatek parkovacího prostoru radnice řeší postupně s tím, jak živelně se rozvíjí motorismus, potažmo stoupá počet automobilů mezi obyvateli.
Čtěte: Ptejte se on-line olympioničky Kateřiny Šafránkové!
Ke třem už fungujícím dvoupodlažním parkovištím, které využívají jak rezidenti tak přespolní, chce město v jednom ze sídlišť vybudovat letos další. Parkoviště u výtopny v Bezručově ulici bude vůbec největší v Benešově a místo tam najde 140 aut.
„Na stavbu je už vydáno stavební povolení. V současné době je vyhlášeno výběrové řízení s maximální předpokládanou hodnotou 24, 7 milionu korun,“ uvedla Helena Kaňková, vedoucí Odboru rozvoje města a správy majetku.
Ale to není zdaleka jediný krok radnice ke zlepšení situace. Právě nyní v Benešově startuje, zatím ve zkušebním provozu, systém takzvaného chytrého parkování – smart parking. Jedná se o zavedení celé řady opatření vycházejících z informačního systému. Řidiči se pomocí chytrých technologií - počítače, mobilu či tabletu dozví, kde je volno.
„A budou si moci také místo předem rezervovat a zaplatit,“ vysvětlil starosta Benešova Petr Hostek s tím, že se Benešov inspiroval v Kolíně. To je už blízká budoucnost, ale současnost je stále jiná. V centru Benešova se parkovné platí pomocí dvou druhů mincovních automatů.
Dalším pokrokem pro motoristy má být parkovací dům pro až 200 aut. Vzniknout by měl u dopravního terminálu, jehož stavba by měla odstartovat na podzim či během příštího jara. Záměr ale naráží na financování. Investice zatím nemá potvrzenou dotaci.
Situace není lepší ani v Kutné Hoře
I v centru Kutné Hory se hledá parkovací místo velmi obtížně. „Letos by ale mohlo dojít k rozšíření parkovacích míst,“ přeje si starosta Kutné Hory Martin Starý, ale už z podstaty věci, tedy historického jádra města je jasné, že si řešení vyžádá delší čas a úzkou spolupráci a dobrozdání památkářů.
Pokud chce někdo přespolní v Kutné Hoře projet centrum, musí zaplatit desetikorunu. Pak se může zdržovat a parkovat v centru Kutné Hory půl hodiny. Někteří lidé si na tento systém stěžují. Alena Cinková projíždí tímto místem často.
„Mnohdy se člověku stane, že u sebe nemá drobné. Automat nebere například ani dvaceti korunu, což mi přijde nesmyslné,“ uvedla Alena Cinková s tím, že je někdy dokonce nutné projet městem i bez zaplacení, protože vycouvat a jet jinou, neplacenou cestou, se nedá.
I v Kutné Hoře by ale v budoucnu chtěli nejen rozšířit parkovací plochy v centru, ale i celý systém, například pomoci mobilní aplikace, která by řidičům parkování v centru Kutné Hory ulehčila.
Systém, který právě nyní zavádějí v Benešově, už pracuje v Kolíně. Tam lze zaparkovat zdarma pouze v ulicích dál od centra. I tam je ale volné místo spíš štěstí, než pravidlo.
Placených nabídek je ale mnohem více. Na náměstí a přilehlých lokalitách jsou parkovací státní zpoplatněna různými tarify. Karlovo náměstí vyjde na 30 korun za hodinu parkování, v areálu bývalého pivovaru nebo na obecním dvoře ale jen kolem 12 korun za hodinu. Do samého centra je to ale zase o kus dál a jít se musí pěšky.
Kolín rozšíří chytré parkování
Kolín chce nově zpoplatnit parkování i v Sokolské ulici, kde dosud bylo parkování pouze pro rezidenty. Počítá s taxou 12 korun za hodinu. Také jako v dalších částech, i tady bude možné využít systému chytrého parkování a platit bezkontaktní platební kartou.
V Sokolské ulici budou moci zaparkovat ráno a odpoledne lidé za poplatek, pro rezidenty zůstane parkování na kartu. Podle vedení radnice má být touto „přelomovou“ hodinou pravděpodobně 18. hodina, řekl již před časem kolínský starosta Vít Rakušan.
Mohlo by vás zajímat: Krátké zprávy: Jste bez práce půl roku? Můžete si vydělat