VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Modely jsou miláčci majitelů

Nesvačily – Šedesát obřích modelů letadel se minulý víkend představilo na již čtvrtém ročníku Aerovíkendu na nesvačilském letišti.

20.9.2012
SDÍLEJ:

Aerovíkend v Nesvačilech měl své čtvrté pokračování.Foto: Martina Křečková

K vidění byla nejen letadla poháněná spalovacími či elektromotory, ale i vrtulníky.

„Divíte se, že se jedná teprve čtvrtý ročník? Ono to není tak úplně přesné. Aerovíkendu předcházelo dvacet ročníků Setkání obřích modelů. Tohle je taková nová série nesvačilského podívání. Přehlídka všeho, co letečtí modeláři umí," uvedl na vysvětlenou Karel Zika, organizátor a zvukař celé víkendové akce.

Kromě modelů pohybujících se ve vzduchu byly na nesvačilském letišti k vidění například i modely traktorů. „Modeláři jsou dneska už tak líní, že si dopravují model na start traktorem. Tedy přesněji řečeno na podvozku taženého traktorem, který si k tomu účelu postaví," vysvětlil s úsměvem Karel Zika.

Své miláčky přijeli na Benešovsko představit modeláři doslova z celé České republiky. A nešlo jen o muže. Podle Karla Ziky jsou mezi leteckými nadšenci také ženy modelářky. I když prý jen zřídka.

„Přestože to tak nevypadá, dneska není moc silný vítr. Takže si zalétají všichni. Když je ale špatné počasí, do vzduchu se odhodlají jen ti nejodvážnější. To víte, některý model, který tady dneska shodou okolností zrovna je, stojí jako Škoda Octavia střední třídy, nebo ho modelář staví tři až pět tisíc hodin. Takže jsou to miláčci," poznamenal Zika. Chladné počasí neodradilo jak piloty nablýskaných ér, tak přihlížející. Někdo si oblékl zimní bundu, jiný se zabalil do deky nebo se hřál o termosku s horkým čajem. Všichni se ale dobře bavili.

„Dneska je tady tak patnáct set až dva tisíce lidí. Tím, že děti neplatí vstupné, se dá návštěvnost odhadnout opravdu jen orientačně," poznamenal jeden z organizátorů s tím, že za dob, kdy byla akce spojená s leteckým dnem, se v Nesvačilech sešlo tři až pět tisícovek diváků. 

Tinka: Repliky Kuňkadla jsou dvě, originál visí v Národním technickém muzeu v Praze

Majitelem jedné z dvou replik Kuňkadla, Československého ultralightu z roku 1924, je Juraj Tinka ze severomoravského Příboru.

Muž, který se svým miláčkem přiletěl na Aerovíkend, jež se konal 15. a 16. září na modelářském letiště Nesvačily, až z Hranic na Moravě.

„Přiletěl jsem sám, ale stavěli jsme ho dva," uvedl Juraj Tinka, který na stavbě repliky aparátu bratří Šimůnků strávil za dva roky dva tisíce sedm set hodin.

Letadlo, jehož váha je sto deset kilogramů, má vrtuli a je poháněné spalovacím motorem, může pilotovat pouze člověk s leteckými zkouškami. Navíc se jedná o amatérskou stavbu, která musí splňovat určité, zákonem dané předpisy. „Já jsem do roku 1993 létal jako vojenský pilot," takže u mě je to trochu jiné," vysvětlil Juraj Tinka.

Poté, co definitivně vystoupil z kokpitu vojenského letadla, začal podnikat. Firmu ale v roce 2008 až 2009 prodal a od té doby, jak sám říká, si jenom hraje.

Na svém modelářském kontu má zhruba stovku postavených nejrůznějších modelů. Některé může pilotovat osobně, v jiných jeho osobu zastoupí figuríny pilotů. Taková pak řídí pomocí rádia ze země.

„Postavil jsem jich opravdu hodně, ale doma mám asi jenom patnáct letadel," dodal na závěr Juraj Tinka, který se svému koníčku věnuje už čtyřicet let.

KUŇKADLO

 Verzí, proč se letadlo vážící zhruba 110 kilogramů a s rozpětím křídel takřka 7,5 metrů jmenuje Kuňkadlo, je celá řada. Jedna z nich se vztahuje k motoru, což byl plochý dvouválcový Clerget, francouzský lehký, jednoduchý motor.

„První, kdo toto letadlo sestavil, byli bratři Šimůnkové. A protože to dělali na koleni, mohlo při vyšších otáčkách motoru docházet k částečnému uvolňování některých nýtů, a z toho mohli vznikat takové kuňkavé zvuky," vysvětlil Michal Plavec, kurátor sbírky letectví Národního technického muzea Praha s tím, že samotný Vladimír Šimůnek, jeden z konstruktérů, ve svých pamětech píše o tom, že jméno Kuňkadlo vymyslel jako první jeden z vojenských zalétávacích pilotů poručík Miroslav Seidel.

Kuňkadlo je jednomístný hornoplošník, který dosahuje maximální rychlost 120 kilometrů v hodině. Jeho průměrná cestovní rychlost je ale nižší. „Ta se pohybuje tak devadesát až pětadevadesát kilometrů," upřesnil Michal Plavec a dodal, že jeho patnáctilitrová nádrž vystačila při této rychlosti zhruba na 2,5 hodiny letu.

Autor: Martina Křečková

20.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pohled to byl jako z pohádky. Dva lezci šplhali po zámecké věži za zlatovlasou ženou.
28

Za konopišťskou kastelánkou lezli po zámecké věži

Herec Václav Vydra se v Benešově předvedl jako generál Custer.
30

Kavalérie generála Custera opět navštívila Benešov

Oloupí rytíři po Příbrami o body i Varnsdorf?

Vlašim – Od sezony 2010/2011 se střetává Vlašim s Varnsdorfem ve druhé fotbalové lize a vzájemná bilance vyznívá těsně ve prospěch rytířů, když šestkrát vyhráli, třikrát remizovali a pětkrát prohráli. V loňském, nejúspěšnějším ročníku v historii klubu (4. místo) vyhrála Vlašim dvakrát 1:0.

KRÁTCE: Víkend bude patřit hlavně středověké bitvě

Benešovsko - Přečtěte si krátké zprávy z regionu!

OBRAZEM: Na benešovském náměstí diváky uchvátili Czech Floyd

Benešov – Skvělé představení přichystali ve čtvrtek 17. srpna v rámci letní akce Benešov City Live muzikanti z kapely Czech Floyd.

KRÁTCE: Středověká bitva nadchne každého

Benešovsko - Přečtěte si krátké zprávy z Benešovska!

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení