VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ministrovi navrhnou proměnu staré tratě na cyklostezku

Voticko – Železniční trať mezi Voticemi a Sudoměřicemi u Tábora se od konce května, kdy bude po dokončení terénních úprav i kolaudaci uvedený do plného provozu dvoukolejný úsek čtvrtého tranzitního koridoru do Tábora a poté začne kácení dřevin i odtěžování skály v nazdickém zářezu pro druhou kolej, bude v průběhu následujících let přeložená do zcela nové trasy.

12.2.2016
SDÍLEJ:

Střezimíř - kusé koleje 4. a 6. k točně a topírně vytrhají v červenci. Foto: Deník/ Ladislav Jerie

Stávající drážní těleso od železničního přejezdu u Durdic až k Meznu zůstane po snesení trolejového vedení, odstrojení zabezpečovacího zařízení a vytrhání kolejí nevyužité, což hodlá využít svazek obcí Voticko pro rozvoj regionu.

„Svazek obcí Voticko představí 15. března ministru dopravy Danu Ťokovi při jeho návštěvě regionu koncepci využití opuštěného drážního tělesa na území mikroregionu Voticko," informoval jeho předseda Viktor Liška.

Podrobnosti o strategii ve svých katastrech sdělili starostové obcí v okolí stávající železniční tratě, která po roce 2019 zanikne.

Střezimíř

„Projekt propojený s cyklostezkami by měl začínat u Mezna. Ve Střezimíři koncept počítá se zachováním kolejí ve stanici a v úseku směrem k Meznu, na nichž by měly fungovat šlapadla drezíny na ruční pohon. Zároveň by v dochovaných objektech vzniklo muzeum Dráhy císaře Františka Josefa, což byl historický název tratě," vysvětlil Miloš Jelínek, starosta Střezimíře, která má nejvýše položené nádraží (600 m.n.m.) na trati z Prahy do Vídně přes Tábor.

Na nádraží má Správa železniční dopravní cesty v plánu už v červenci vytrhat kusé koleje č. 4 a 6 vedoucí k točně a remíze kdysi sloužící pro postrkové parní lokomotivy. Zároveň demontují výhybku č. 4 a nahradí jí kolejovým polem.

Od Střezimíře přes současnou vlakovou zastávku Červený Újezd a stanici Ješetice by stezka s průměrným sklonem 10 promile vedla do Heřmaniček, za nimiž by pokračovala po silničkách.

Heřmaničky

Samotné Heřmaničky mají s prostorem nynější stanice velké plány. „Na cyklotrasu, bychom rádi navázali. Nyní dráha vede přímo středem Heřmaniček, které kolem ní vznikaly a nemají žádný střed. Nový koridor se obci bude vyhýbat. My bychom opuštěné drážní těleso využili pro zřízení náměstí, postavení nového obecního úřadu, protože stávající máme ve staré škole, dětského hřiště, hasičské zbrojnice," nastínila plány obce starostka Jarmila Trachtová.

Zásadní změnou bude při likvidaci tratě také odtěžení současného náspu od přejezdu u výkupu k přejezdu v blízkosti hospody u Cmíralů i s podjezdem tratě. O jeho zachování jako místní, třeba jednosměrné, komunikace propojující v jedné nivelitě střed obce se silnicí do Velkých Heřmanic, nebo pokračování cyklostezky severním směrem ke stávajícímu přejezdu u Durdic, Heřmaničky neuvažují.

Votice

Votice hodlají s cyklostezkou pokračovat po stále nevyužitém drážním tělese zarůstající náletovými křovinami od Beztahova kolem Srbice k Veselce, která je částí obce Olbramovice.

„Opuštěnou trať bychom chtěli využít i jako dráhu pro in-line bruslení a propojit tak Votice s rychlíkovou stanicí v Olbramovicích. Pokud by cyklostezka pokračovala do Bystřice, byli bychom rádi, kdyby se město propojilo až na Konopiště, což je zajímavý turistický cíl," objasnil plány Votic starosta Jiří Slavík.

„Záleží, zda nám stát vyjde vstříc s cenou pozemků, nebo zda nám pozemky darují. Momentálně jsou nevyužité, svazek obcí by se o ně trvale staral," doplnil Jiří Slavík.

Olbramovice

Pokud cyklostezka z České Sibiře skončí v Olbramovicích u nádraží, turisté budou moci pokračovat po navazující cyklotrase Sidonie Nádherné přes Slavkov k vrchotojanovickému zámku.

„Pokud budeme pokračovat dál, tak kolem Zahradnice na farmu Čapí hnízdo nebo k Podhrázskému rybníku dále do Bystřice," konstatoval starosta Olbramovic Ivan Novák.

Možné financování záměru naznačil starosta Votic Jiří Slavík. „Z dotací na cyklostezky, konkrétně na opuštěných železničních tratích, je možné získat 90 až 95 procent prostředků. Z pohledu investičního by to bylo velmi reálné vybudovat. Zatím nemůžeme projektovat, dokud pozemky nevlastníme," uzavřel Jiří Slavík.

Autor: Ladislav Jerie

12.2.2016
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Michal Kaňka

Ptejte se on-line Michala Kaňky

Celé léto dělníci pracovali, aby obecní dům v Ratměřicích vypadal jako nový.
8

OBRAZEM: Ratměřický obecní dům má nový kabát

Jaroslav Svěcený: Na dovolené jsem byl bez houslí. Ke konci jsem měl absťák

Praha /ROZHOVOR/ – Houslový virtuóz Jaroslav Svěcený tvrdí, že jeho pracovní zápřah nemá dobrý vliv na jeho zdraví. Proto se rozhodl zvolnit, více si vybírat koncertní místa. Když se ale s ním bavíte, říkáte si, jak to muselo vypadat, než zvolnil. Chrlí ze sebe jednu myšlenku za druhou, jeden projekt za druhým. A to si jistě ještě mnohé nápady schovává na příště. Jeho život posledních týdnů zasáhly dvě události. Jednak si po dlouhých letech dopřál s manželkou společnou dovolenou u moře. A pak jeho dcera Julie získala třetí místo na prestižní houslové soutěži. O tom všem jsme si povídali.

Na nový zdroj tepla mohou zájemci získat až 127,5 tisíce korun. Jak na to?

Střední Čechy – Příspěvek už nelze získat na čistě uhelný hotel, ale dotace mohou majitelé domků sloužících k bydlení získat na čtyři rozmanité zdroje tepla: na tepelná čerpadla, na kotle spalující biomasu, na plynové kondenzační kotle a na kotle kombinované (tedy takové, v nichž lze vedle uhlí spalovat i biomasu). K nové vlně kotlíkových dotací ve Středočeském kraji, pro niž je připraveno 502,2 milionu korun, to v pátek přišel říci na krajský úřad ministr životního prostřední Richard Brabec (ANO).

Obce zkrášlí nová stromořadí i ovocné sady

Jankov/Ratměřice /FOTOGALERIE/ - Vzrostlé aleje, ovocné sady i památné stromy jsou ozdobou kdejaké obce. V Ratměřicích a Jankově se o svou zeleň nyní postarají. Revitalizaci zeleně si dali za úkol v Jankově i v Ratměřicích. Chtějí tak předejít tomu, že by nakažený strom spadl. Důležitým faktem ale také pro ně je, aby obec vizuálně vyhlížela zeleně, jako tomu bylo dřív.

AUTOMIX.CZ

Filtry pevných částic pro nafťáky zlevňují. Alespoň u některých značek

Filtr pevných částic je jedním z největších strašáků u moderních dieselových ojetin. Mnoho řidičů má pocit, že když se jedná „pouze o věc ekologie“ mohou filtr bez obav vyndat, nicméně faktem je, že jeho přítomnost v autě má dost velké opodstatnění. Je tedy velmi dobrou zprávou, že se cena nových filtrů vyvíjí příznivým trendem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení