VYBERTE SI REGION

Ministrovi navrhnou proměnu staré tratě na cyklostezku

Voticko – Železniční trať mezi Voticemi a Sudoměřicemi u Tábora se od konce května, kdy bude po dokončení terénních úprav i kolaudaci uvedený do plného provozu dvoukolejný úsek čtvrtého tranzitního koridoru do Tábora a poté začne kácení dřevin i odtěžování skály v nazdickém zářezu pro druhou kolej, bude v průběhu následujících let přeložená do zcela nové trasy.

12.2.2016
SDÍLEJ:
Fotogalerie
17 fotografií
Střezimíř - kusé koleje 4. a 6. k točně a topírně vytrhají v červenci.

Střezimíř - kusé koleje 4. a 6. k točně a topírně vytrhají v červenci. Foto: Deník/ Ladislav Jerie

Stávající drážní těleso od železničního přejezdu u Durdic až k Meznu zůstane po snesení trolejového vedení, odstrojení zabezpečovacího zařízení a vytrhání kolejí nevyužité, což hodlá využít svazek obcí Voticko pro rozvoj regionu.

„Svazek obcí Voticko představí 15. března ministru dopravy Danu Ťokovi při jeho návštěvě regionu koncepci využití opuštěného drážního tělesa na území mikroregionu Voticko," informoval jeho předseda Viktor Liška.

Podrobnosti o strategii ve svých katastrech sdělili starostové obcí v okolí stávající železniční tratě, která po roce 2019 zanikne.

Střezimíř

„Projekt propojený s cyklostezkami by měl začínat u Mezna. Ve Střezimíři koncept počítá se zachováním kolejí ve stanici a v úseku směrem k Meznu, na nichž by měly fungovat šlapadla drezíny na ruční pohon. Zároveň by v dochovaných objektech vzniklo muzeum Dráhy císaře Františka Josefa, což byl historický název tratě," vysvětlil Miloš Jelínek, starosta Střezimíře, která má nejvýše položené nádraží (600 m.n.m.) na trati z Prahy do Vídně přes Tábor.

Na nádraží má Správa železniční dopravní cesty v plánu už v červenci vytrhat kusé koleje č. 4 a 6 vedoucí k točně a remíze kdysi sloužící pro postrkové parní lokomotivy. Zároveň demontují výhybku č. 4 a nahradí jí kolejovým polem.

Od Střezimíře přes současnou vlakovou zastávku Červený Újezd a stanici Ješetice by stezka s průměrným sklonem 10 promile vedla do Heřmaniček, za nimiž by pokračovala po silničkách.

Heřmaničky

Samotné Heřmaničky mají s prostorem nynější stanice velké plány. „Na cyklotrasu, bychom rádi navázali. Nyní dráha vede přímo středem Heřmaniček, které kolem ní vznikaly a nemají žádný střed. Nový koridor se obci bude vyhýbat. My bychom opuštěné drážní těleso využili pro zřízení náměstí, postavení nového obecního úřadu, protože stávající máme ve staré škole, dětského hřiště, hasičské zbrojnice," nastínila plány obce starostka Jarmila Trachtová.

Zásadní změnou bude při likvidaci tratě také odtěžení současného náspu od přejezdu u výkupu k přejezdu v blízkosti hospody u Cmíralů i s podjezdem tratě. O jeho zachování jako místní, třeba jednosměrné, komunikace propojující v jedné nivelitě střed obce se silnicí do Velkých Heřmanic, nebo pokračování cyklostezky severním směrem ke stávajícímu přejezdu u Durdic, Heřmaničky neuvažují.

Votice

Votice hodlají s cyklostezkou pokračovat po stále nevyužitém drážním tělese zarůstající náletovými křovinami od Beztahova kolem Srbice k Veselce, která je částí obce Olbramovice.

„Opuštěnou trať bychom chtěli využít i jako dráhu pro in-line bruslení a propojit tak Votice s rychlíkovou stanicí v Olbramovicích. Pokud by cyklostezka pokračovala do Bystřice, byli bychom rádi, kdyby se město propojilo až na Konopiště, což je zajímavý turistický cíl," objasnil plány Votic starosta Jiří Slavík.

„Záleží, zda nám stát vyjde vstříc s cenou pozemků, nebo zda nám pozemky darují. Momentálně jsou nevyužité, svazek obcí by se o ně trvale staral," doplnil Jiří Slavík.

Olbramovice

Pokud cyklostezka z České Sibiře skončí v Olbramovicích u nádraží, turisté budou moci pokračovat po navazující cyklotrase Sidonie Nádherné přes Slavkov k vrchotojanovickému zámku.

„Pokud budeme pokračovat dál, tak kolem Zahradnice na farmu Čapí hnízdo nebo k Podhrázskému rybníku dále do Bystřice," konstatoval starosta Olbramovic Ivan Novák.

Možné financování záměru naznačil starosta Votic Jiří Slavík. „Z dotací na cyklostezky, konkrétně na opuštěných železničních tratích, je možné získat 90 až 95 procent prostředků. Z pohledu investičního by to bylo velmi reálné vybudovat. Zatím nemůžeme projektovat, dokud pozemky nevlastníme," uzavřel Jiří Slavík.

Autor: Ladislav Jerie

12.2.2016
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Od tisíců aut městům a obcím uleví jen obchvaty. Jenže kdy?

Na studentské návrhy pro možnou budoucí investici a oživení Votic zatím peníze nejsou.

Na studentské návrhy zatím peníze nejsou

Předsevzetí opět přivedla do posiloven a fitness center davy lidí

Benešovsko - Novoroční předsevzetí spojené s hubnutím a cvičením je pro řadu lidí skoro již tradice. Díky tomu jsou v lednu posilovny a fitness centra přeplněná. Jinak tomu není ani na Benešovsku a Kolínsku. Naproti tomu Kutnohorsko eviduje po novém roce menší zájem o cvičení.

Obnovenou květnatou louku spásají ovce

Votice - Přestože je Motýlárium ve Voticích zasněžené, zvířecí obyvatelé tím netrpí. Ovce, které žijí od podzimu na přilehlém pozemku kvůli šetrnému spásání květnaté louky, mají od zimy také novou salaš.

Koleje do Prahy začnou na jaře napřimovat

Benešovsko - Správce železničních tratí na druhý pokus vybírá konsorcium firem, které dostaví mezi pražskou Hostivaří do Vršovic novu trať v prostoru zrušeného seřaďovacího nádraží.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies