VYBERTE SI REGION

Maršovičtí by chtěli nájezd na dálnici D3, ale zjevně mají smůlu

Benešovsko – Starostové v trase plánované dálnice D3 si při shromáždění v Benešově vyslechli aktualizované informace o stavu přípravy stavby. Z jednání ale někteří z nich odcházeli s rozporuplnými pocity.

2.2.2016
SDÍLEJ:

Úsek dálnice D3 mezi Čekanicemi u Tábora a Meznem byl otevřený 17. prosince 2007. Foto: Deník/ Ladislav Jerie

„Oproti předchozím jednáním před několika lety došlo k rozporu. Maršovice měly přislíbený nájezd na D3 v blízkosti městyse ze silnice k Neveklovu. Mají ho zapracovaný v územním plánu, je i v jeho připravované aktualizaci, nájezd je zakreslený v zásadách územního rozvoje Středočeského kraje," konstatoval Bohumil Ježek, starosta Maršovic.

„Teď nám ale potvrdili, že ŘSD v chystaném projektu z maršovickým nájezdem nepočítá,"upřesnil starosta.

Protože se o vynechání mimoúrovňové křižovatky s dálnicí D3 na silnici Maršovice – Neveklov městys neoficiálně dozvěděl už v prosinci, uspořádal anketu mezi občany s jednoduchou otázkou: Přejete si nájezd na D3? Ano nebo ne!

„Roznesli jsme po domech přes 350 anketních lístků. Dvě stě padesát jich bylo pro! Proti sto sedm," podotkl Bohumil Ježek s dovětkem, že pro Maršovicko budou nejbližší nájezdy u Neštětic na spojnici z Neveklova do Jírovic, nebo u Voračic na mimoúrovňové křižovatce dálnice se silnicí první třídy I/18 Olbramovice – Sedlčany.

Snad se dálnice D3 dočkají vnoučata

Skeptický pohled na brzké budování D3 má Jiří Zíka, starosta obce Miličín, která je současným mezinárodním tahem E55 protnutá.

„Dálnici už považuji za Sci-fi. Co jsem na radnici, zažil jsem už řadu vyřizování. Snad se jí dočkají naše vnoučata," nadnesl starosta.

Informativního setkání k problematice se, kromě představitelů Neveklova, Tisem, Václavic a Čtyřkol, zúčastnila také starostka Ješetic Lenka Sladkovská.

„Nás hlavně zajímal osud rybníku, který působí jako vyrovnávací nádrž, a především možné ohrožení studní, protože u Ješetic mají postavit odpočívadlo," nastínila Lenka Sladkovská. „Už dříve nám bylo investorem přislíbené, že jejich ochrana bude zapracovaná v projektu dálnice," potvrdila starostka Ješetic.

Při benešovském jednání starostů obcí s představiteli Ředitelství silnic a dálnic, Ministerstva dopravy, Státního fondu dopravní infrastruktury a Středočeského kraje byl prezentovaný také možný způsob financování dostavby D3 soukromými investory (projekt PPP – postav, provozuj, předej).

Záměr způsobu výstavby již schválila vláda ČR na základě ekonomického vyhodnocení, který je úspornější, než klasická metoda při započitatelnosti nákladů na údržbu a opravy po dobu třiceti let.

Jednotlivé stavby D3

Praha – Jílové (D3 0301)
Dálnice D3 začíná napojením na Pražský okruh prostřednictvím mimoúrovňové křižovatky (MÚK) v prostoru Jesenice. V dalším průběhu prochází směrem k obci Libeř, kterou obchází po západním okraji. Dále přechází přes Záhořanský potok a Sirotčí strouhu. Původní trasa je posunutá o asi 200 metrů až za soutok těchto obou vodotečí. Tunelem se eliminuje dopad dálnice do této lokality včetně zásahu do krajinného rázu. Předpokládané náklady v cenové úrovni (CÚ) roku 2015 jsou ve výši 12,7 miliard korun včetně daně z přidané hodnoty (DPH).

Jílové – Hostěradice (D3 0302)
Od MÚK Jílové několikrát křižuje stávající silnici III/1044 a obec Luka pod Medníkem míjí po východním okraji směrem k obci Hostěradice. Trasa od Jílového u Prahy prochází tunelem délky 1200 metrů pod kopcem Hůrka a údolí Sázavy přechází mostním objektem o délce 880 metrů. Předpokládané náklady v CÚ 2015 jsou ve výši 8,8 miliard korun včetně DPH.

Hostěradice – Václavice (D3 0303)
Prochází lesním komplexem na Netvořice, kde se za obcí Chrášťany stáčí k jihu směrovým poloměrem, který však neodpovídá návrhové rychlosti 120 km/hod. V místě křížení se silnicí III/10513 je navržená MÚK Dunávice. V úseku od obce Hostěradice až po křížení se silnicí II/105 jsou navržené tři tunely, které prochází příčnými terénními hřbety. Předpokládané náklady v CÚ 2015 jsou 11,2 miliard korun včetně DPH.

Václavice – Voračice (D3 0304)
Rozhraní staveb se nachází bezprostředně za MÚK Václavice. Přeložka silnice III/10614 (Chrášťany – Václavice) překlene dálnici nadjezdem. Vlastní trasa pokračuje dále prostřednictvím tunelem Prostřední vrch a dále pokračuje dálnice mezi obcemi Neštětice a Přibyšice, mezi vrchy Homole a Šibinka ,kde bude pro migrující zvěř zbudovaný ekodukt, až po MÚK Neštětice – Exit 30. Navazující přeložka silnice II/114 bude dlouhá přibližně 650 metrů a povede pod dálničním mostem dlouhým 222 metrů přes údolí mostem. Úsek Václavice – Neštětice – Voračice má předpokládané náklady ve výši 24,1 miliard korun v CÚ 2015 včetně DPH.

Voračice – Mezno (D3 0305/1)
Úsek dálnice dlouhý 16, 454 km je rozdělený na dvě etapy. Voračice – Loudilka a Loudilka – Mezno. Území je výškově velmi členité a proto je navržených sedm dálničních mostů, a MÚK Loudilka (silnice Heřmaničky – Sedlec-Prčice) a MÚK Mezno (stávající silnice Miličín – Sudoměřice u Tábora). Stavby řeší jak místní vodoteče, tak potřeby silnic II. a III. třídy. Předpokládané náklady jsou 12 miliard korun.

Autor: Ladislav Jerie

2.2.2016
SDÍLEJ:

Některé krajské silnice musejí na opravu ještě počkat

Benešovsko – Zatímco silniční průtah Krhanicemi, který se dlouhá léta podobala tankodromu, po němž jezdí denně stovky aut, pokrývá již několik měsíců zcela nový asfalt, silnice mezi Chrástem nad Sázavou a Krhanicemi si na opravu bude muset ještě počkat.

Starosta Benešova Petr Hostek nabídne MC Hvězdičce novou smlouvu

Benešov – Jako gentlemanskou označil starosta Benešova Petr Hostek nabídku vedení města Mateřskému centru Hvězdička. To platí v městském objektu na Malém náměstí, kde provozuje tělocvičnu s plochou 332 metry m2 za rok nájem 3323 korun. Přitom cenová mapa města stanoví jako základní tarif v této části Benešova 2400 korun za metr a rok. Desetikorunu nájmu si centrum vymohlo na vedení města už v roce 2014 kvůli poskytování sociální služby, takzvané Sanaci rodiny. Jenže tuhle službu už neposkytuje. Nabízí ale jiné sociální služby. Desetikorunu nájmu za metr má podle nyní platné smlouvy hradit město ještě řadu měsíců. Do dubna roku 2019.

Špatné ovzduší loni zahubilo 5540 Čechů

Celkem 5540 předčasných úmrtí si v loňském roce vyžádalo nadměrné znečištění ovzduší v České republice. Jde o odhad, který bere v úvahu objem emisí zdraví škodlivých látek – jemných prachových částic (známé pod zkratkou PM10), rakovinotvorného benzo(a)pyrenu a dalších. Problém se týká hlavně severovýchodní Moravy a středního Polabí, nejmenší znečištění naopak má Jihomoravský a Karlovarský kraj.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies