VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bioplynové stanice zatíží místní silnice

Benešovsko/ Případná intenzita zápachu se po písemné stížnosti hodnotí individuálně. Limity pachových látek neexistují

29.4.2008
SDÍLEJ:

Na likvidaci neobdělávaných travních porostů jsou nejlepší ovceFoto: Deník/ Ladislav Jerie

Módní trend staveb ekologických bioplynových stanic není okolí bez rizik. Pro získání metanu, potřebného jako palivo generátoru pro výrobu elektřiny a tepla, spotřebuje kogenerační jednotka podle provedení 10 až 15 tisíc tun vstupní biomasy, jako je kukuřičná siláž, hovězí hnůj nebo travní senáž.
Z 15 tisíc tun materiálu zůstanou zhruba dva tisíce tun tuhých a 11 tisíc tun kapalných zbytků určených k vyvezení jako hnojivo na pole. Zařízení za rok vyprodukuje 0,5 MW elektrické energie a zhruba stejný objem tepelné energie.
Vyrobenou elektrickou energii, z níž část spotřebuje vlastní technologie, provozovatel dodává distribuční rozvodné společnosti za státem nařízené nákupní ceny, jež převyšují náklady na výrobu elektřiny ve standardních elektrárnách.
Část vyprodukovaného tepla se formě horké vody využije pro vytápění vlastních hospodářských prostor (stájí, dílen, skladů) a přebytky se odprodají okolním odběratelům.
Na návoz zmíněného množství vstupní biomasy je potřeba o žních i přes 60 průjezdů těžké techniky (traktory s přívěsy nebo nákladní auta). Pro odvoz tuhých i kapalných fermentačních zbytků na pole je denně předpokládáno až osm jízd těžké techniky.
Bioplynové stanice mají vyrůst na severním okraji Prčice, ve Lhotě u Tuchyně na Netvořicku, v Žabovřeskách u Chlístova mezi Benešovem a Týncem nad Sázavou i jižně od Votic u Smilkova.
Pro případnou pachovou zátěž lokalit neexistují limity. Stížnosti okolních obyvatel, výhradně písemných, se řeší individuálně. Posudky ekologické zátěže nestanovují spotřebu pohonných hmot zemědělské a dopravní techniky pro návoz biomasy i odvoz fermentačních zbytků, ani opotřebení komunikací.


Z výroby ideálních biopaliv se stává nový ekoproblém

Praha/ Biopaliva (bionafta a bioetanol) začínají nahrazovat klasické pohonné hmoty. Snižují totiž emise až o 40 procent. Jsou ale dražší a náročnější na výrobu a zároveň zabírají půdu. Kritici se shodují, že právě biopaliva mohou za nedávné výrazné zdražování potravin. Proč?
Zvětšuje se podíl sklizených plodin určených pro výrobu biopaliv. Jde o řepku olejku, ze které se vyrábí bionafta, a dále o kukuřici, cukrovou třtinu a další suroviny pro bioetanol.
„Poptávka po biopalivech sice souvisí s růstem cen potravin, avšak není toho bezprostřední příčinou. V druhé polovině minulého roku byl zaznamenán růst cen potravin ještě před zahájením povinného přimíchávání biopaliv do fosilních pohonných hmot. V Česku ani v unii nejsou biopaliva vyráběna na úkor potravin,“ brání biopaliva mluvčí ministerstva zemědělství Petr Vorlíček.
Hnutí Duha biopaliva v zásadě podporuje, zároveň ale prosazuje, aby vláda větší pozornost než bionaftě, věnovala plodinám pro použití při výrobě elektřiny a tepla. Mají totiž lepší energetický výnos.
„Lepší výsledky než motorová biopaliva mají energetické plodiny pro elektrárny a teplárny, proto se vláda musí soustředit na ně,“ říká Vojtěch Kotecký z Duhy.

Autor: Ladislav Jerie

29.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Czech Floyd v Benešově.
25

OBRAZEM: Na benešovském náměstí diváky uchvátili Czech Floyd

Stovky diváků sledovaly tradiční středověkou bitvu ve Vodním hradě v Budyni nad Ohří.

KRÁTCE: Středověká bitva nadchne každého

Štrůdl vás provede erotickou komunikací i uměním zevlingu

Praha - Tomáš Klus, Suvereno, Daniel Nekonečný, Filip Říha nebo sexuoložka Gaia Poupětová  provedou prvními narozeninami akce zvané Štrůdl. Oslavy doprovázené workshopy a hudbou se budou konat na střeše galerie Vanguard v Praze. Ty se uskuteční v neděli 20. srpna od patnácti hodin.

Železný dědek se jede na nové trati

Maršovice - Předposlední neděli v srpnu již tradičně startuje jeden z nejstarších cyklistických závodů s nepřetržitou tradicí v České republice nesoucí název Železný dědek. Z důvodu probíhající modernizace dálnice D1 jsou však na velké části tradiční trati se startem a cílem v Soběhrdech naplánovány objízdné trasy, a tudíž museli organizátoři pro letošní rok zvolit úplně novou trať na Neveklovsku. „Závodníci v neděli odstartují z Maršovic a dle příslušné kategorie absolvují stanovený počet okruhů o délce 15,6 kilometrů. Nová trať je technicky a fyzicky velmi náročná a všechny závodníky náležitě prověří,“ říká ředitel závodu Tomáš Povolný.   

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Chcete mít přehled o kulturních, sportovních a dalších akcích ve všech regionech? Pak navštivte naši stránku www.tipydeniku.cz, kde najdete fůru inspirace co podniknout nejen o víkendu.

KRÁTCE: Tradiční pouť zabaví na hodiny malé i velké

Benešov - Přinášíme vám krátké zprávy z regionu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení