VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Srážce v novém superbu může zabránit spolujezdec

Mladá Boleslav - Přestože je mladoboleslavský zkušební polygon automobilky
 v Úhelnici přísně střežen a za normálních okolností se za závory dostanou pouze zaměstnanci společnosti, úterý bylo výjimkou. Na testovací dráze mohla bezpečnostní asistenční systémy vyzkoušet také média. Nechyběl ani Boleslavský deník.

22.9.2016
SDÍLEJ:

AUTO, které je kompletně vybavené technikou a specialisté ho používají na testování automatických nouzových brzdných systémů. Foto: Lucie Růžková

Na vývoji ještě větší bezpečnosti nových typů škodovek pracuje oddělení výzkumu dopravní bezpečnosti. Kromě toho, že specialisté pravidelně vyjíždí k nehodám na komunikacích a zkoumají a analyzují, za jakých okolností došlo ke střetu, snaží se v laboratořích také konkrétní situaci nasimulovat a výsledky poté používat při dalším vývoji vozů.

Jedním z kroků modernizace aut jsou pochopitelně i nezbytné crash testy, kde vozidla procházejí takzvaným saňovým testem. „Auto pojede padesátikilometrovou rychlostí a narazí do pevné překážky," ukazoval Petr Kraus, vedoucího bezpečnosti a zkoušek vozu, v crastestové laboratoři.

Simulovaná reálná nehoda

Jakmile zazní gong, blíží se karosérie Škody Octavia upevněná v ocelovém rámu. „Simulovali jsme skutečnou nehodu, kdy řidič vozidla přejel do protisměru, tam se srazil 
s pevnou překážkou, v našem případě se stojícím autobusem, který byl v odstavném pruhu. V havarovaném autě v tu chvíli seděl řidič a za ním spolujezdec," popsal reálnou situaci Petr Kraus.

Následky střetu byly vážné. Těžce se zranil především řidič. „Nám se zdálo, že náraz nebyl až tak vážný, aby řidiči způsobil těžká zranění. Simulací jsme zjistili, že spolujezdec nebyl připoutaný a těžká zranění řidiči způsobil právě on svou energií a silou, jenž vyvinul při prudkém zastavení," dodal vedoucího bezpečnosti a zkoušek vozu.

Nicméně, noční můrou pro spolujezdce bezesporu je dívat se na to, že se auto řítí tam, kam nemá, bez možnosti zasáhnout. Takový systém má ve své výbavě nová generace superbu. Jak vysvětlil Jáchym Frýdek, který má v automobilce na starosti kalibraci elektronického stabilizačního systému, jedná se 
o elektrickou parkovací brzdu, kterou může ovládat spolujezdec.

Elektrická parkovací brzda

„Stačí, když tlačítko nadzvihneme a držíme do doby, než auto samo zastaví. Tím, že se vyvine brzdný tlak současně na všechna čtyři kola a ve funkci zůstávají i asistenční systémy, můžeme vůz řídit správným směrem a nedostane se do smyku," popsal jeden ze školitelů.

Na vlastní kůži jsme otestovali stabilitu vozu při zatažení elektrické parkovací brzdy ve chvíli, kdy jsme ve stokilometrové rychlosti vjeli se superbem na mokrý povrch. Vůz v takových podmínkách dokázal zastavit po přibližně padesáti metrech.

Novináři mohli v akci vidět také asistenční systém Emergency Assist, který je
k dispozici pouze ve vozidlech s automatickou převodovkou. Účinným pomocníkem je ve chvíli, kdy se řidiči udělá nevolno, případně má tendenci ke kolapsu a je ve vozidle sám.

„Systém pozná, že řidič deset vteřin například netočil volantem a upozorní ho na reakci zvukovým signálem, jemně zakličkuje a když se nic neděje, rozsvítí varovná i brzdová světla a zastaví," dodal Robert Pěnička z vývoje asistenčních systémů.

Čtěte také: Slavná "stodvacítka" slaví 40 let, připomeňte si ji. I jak se vyráběla

Autor: Lucie Růžková

Místo události:
22.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Manželé Eva a Richard Leblovi jsou od 12. srpna šťastnými rodiči malé Elišky. Ta se narodila v benešovské nemocnici ve 2.25 s váhou 3 190 gramů a mírou 50 centimetrů. Se svými rodiči a sestřičkou Emičkou (5) bude malá Eliška Leblová bydlet ve Vlašimi.
8

Právě jsme se narodili

Elektronická hudba bude znít po celý víkend Táborskými kasárnami v Benešově.
82

Exploration začíná! Za elektronickou hudbou se sjíždějí první fanoušci

Vypustí vzácné trpasličí sovy mimo okres

Vlašim – Tři sourozence sýce rousného vypustí ochránci z Vlašimi zpět do volné přírody. Společně se zájemci se sejdou v pondělí v 18 hodin. Místo vypouštění se nachází v zatáčce asi 100 metrů před značkou označující začátek obce Otavožaty ze směru od Senožat.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Hrozí kolony. U Votic řeší dvě dopravní nehody

Votice/Olbramovice - Hned dvě nehody zkomplikovali v pátek kolem 15. hodiny život řidičům, kteří jeli či ještě pojedou hlavní silnicí z Votic do Olbramovic i zpět. Policisté varují, že mohou na této vozovce vznikat kolony. Jak v souvislosti s dvěma nehodami, tak i kvůli pátečnímu provozu.

Privatizace bytů usnula, probudí se na podzim

Benešov – Zpoždění proti předpokladům vedení města nabrala další část privatizace benešovského bytového fondu. Podle jarního ujednání chtěla radnice mezi obyvateli prostřednictvím dotazníku zjistit jejich postoj k prodeji bytů. Výsledky z toho měly být na stole už se začátkem velkých prázdnin. Jenže dotazník dosud neopustil radnici.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení