Podle zastupitelů Jiřího Toužimského, Pavla Nováka a Jiřího Vernera je to částka vysoká. Navrhují tedy částku snížit na padesát korun za metr čtvereční za rok. Přičemž nájemné za pronajaté místo by tvořilo 20 korun a 
30 korun služby spojené 
s nájmem za metr čtvereční a rok.

„Tyto jednotkové ceny se mohou zdát nepodstatné, nicméně v případě standardní dvojhrobky o výměře 7 metrů čtverečních jde o snížení částky z 3325 korun na 1750 korun na pětileté období. Existují běžně případy, že tento poplatek zajišťuje neaktivní občan důchodce a částka za nájem hrobového místa vytváří 
v jeho osobním rozpočtu významnou částku," uvedl ve zprávě Jiří Toužimský.

Podle některých zastupitelů je částka přiměřená. Starosta Karel Filip pro nový návrh nájmu za hrobové místo nehlasoval. Podle něj by tu podle nového návrhu vznikl problém kompetenční. Nyní o uzavírání nájemních smluv rozhoduje rada města. Ta může část kompetencí převést na tajemníka městského úřadu. V Novém Strašecí je na tuto agendu vyčleněna jedna pracovnice.

Uzavírání smluv

Pokud by si tedy rozhodování o tom vyhradilo zastupitelstvo, museli by zastupitelé uzavírat i smlouvy. „Uzavřených smluv je téměř tisíc. Nedokážu si představit, jak by se to hlavně technicky zvládalo. Navíc smlouvy jsou uzavřené na pět let, to znamená do roku 2020. Zatím není vyřešeno, jak by se peníze vracely, nebo zda by zaplacená částka byla brána jako předplatné," mínil starosta města Karel Filip. 

Kalkulace nákladů na jednoho pracovníka, který evidenci hrobů vykonává na půl pracovního úvazku, vychází na metr čtvereční zhruba o patnáct korun vyšší, než se platí. „Není to tedy tak, že by město na poplatcích vydělávalo, spíše na ně doplácí," uvedla místostarostka Libuše Vosátková.

Co je tedy zahrnuto do poplatků za pronájem hrobových míst? Podle kalkulace městského úřadu z roku 2011 započítávají náklady na provoz hřbitova a náklady na výkon správy a evidence, kde jsou zahrnuty mzdové a režijní náklady poloviny pracovního úvazku pracovníka městského úřadu. Mzdové a režijní náklady tvoří 70 procent všech nákladů.

Při pětiletém cyklu uzavírání smluv a jejich dodatků se při počtu 989 hrobových míst potřeba poloviny pracovního úvazku na výkon správy a evidence zastupitelům, kteří nový návrh předložili, jeví navíc jako nadhodnocená.

Nový propočet

„Všeobecně lze konstatovat, že princip zahrnutí nákladů na činnosti úředníka městské správy do poplatků pro občany není dle výše uvedené argumentace správný a etický," zkonstatoval Toužimský. Nový propočet počítá s převedením mzdových a režijních nákladů pod činnost místní správy, odkud jsou čerpány finance na práci ostatních úředníků městského úřadu.

Poplatky za nájem pak budou vytvářet fond oprav pro čerpání financí na úpravy hřbitova nad rámec běžné údržby, například oprava hřbitovní zdi, dokončení projektu výsadeb nových stromů a zpevněných cest. Nově navrhovaná cena za služby v zásadě odpovídá reálně ceně fakturované Technickými službami Nové Strašecí za pronájem a odvoz kontejnerů na odpad a ostatní údržbové práce.

Péči o trávníky, pravidelný úklid, odemykání a zamykání brány, odklízení sněhu a zimní posyp zajišťuje na základě smlouvy správce hřbitova na vlastní náklady.

Po projednání a dlouhé diskusi zastupitelstvo návrh na nové poplatky za pronájem hrobových míst schválilo. Poplatky platí od 1. ledna 2017. Změna ceníku bude platit už i u zaplacených poplatků. Doba předplatného bude prodloužena až do vyčerpání již zaplacené částky. Tak bude zajištěn rovný přístup ke všem plátcům nájmu za hrobová místa.

Situace v Rakovníku

V Rakovníku je nájem za hrobové místo vyšší, a to zhruba 200 korun za metr čtvereční a rok. Nájemné je 30 korun a služby spojené s nájmem spojené činí 120 korun na metr čtvereční a rok. Mezi hřbitovem a urnovým hájem rozdíl v ceně není, ceny jsou stejné na všech pohřebištích.

„Celkové náklady na poskytované služby se ale pohybují okolo 200 korun za rok. Cenu za služby stanovuje rada města každoročně podle kalkulace vyplývající ze zákona, a prozatím nikdy nerozhodla uplatnit veškeré náklady spojené s pohřebišti," uvedla mluvčí města Alida Štulajterová.

V současné době je v evidenci 4125 nájemců hrobových míst, hrobových míst je asi 4500, to znamená, že stále jsou nějaká volná. Hrobová místa měla na začátku roku celkovou výměru 9370 metrů čtverečních. Z toho je 573 nájemců neznámých. Nikdo tedy za hroby neplatí. Tato místa jsou buď rušena v souladu s postupem vyplývajícím z řádu pohřebišť a zákona o pohřebnictví, nebo jsou případně zachována a udržuje je město, pokud se jedná o hroby významných rakovnických občanů nebo významných osobností.

Smlouvy se uzavírají zpravidla na pětileté období, ale lze je uzavřít i na dobu 25 let (po dobu tlecí doby), po dobu uzavření smlouvy se smluvní cena nemění, přestože může nastat situace, že rada města stanoví novou vyšší cenu. Pravidlem je, že platí cena, která byla aktuální v době uzavření smlouvy. Naposledy se poplatky zvyšovaly v roce 2015.

Provoz hřbitova

Agendu výběru poplatků má na starosti smluvně zajištěný správce hřbitova, Údržba městských komunikací Rakovník. Hradí se z nich vše spojené s provozem hřbitova: údržba zeleně mimo hroby včetně údržby stromů, údržby cest, zimní údržba, spotřeba vody, odvoz odpadů, údržba mobiliáře, dále údržba zdí a oplocení. Je z něho hrazena i správa hřbitova, to je administrace smluv, rozesílání dokumentů a pracovníci údržby.

Kromě toho je možné do kalkulace zahrnout i investiční akce, jako byla výstavba cest a kanalizace, nebo výstavba plotů v urnovém háji poměrnou částkou podle doby životnosti.

V Jesenici jsou naopak poplatky nižší. Obyvatelé tam zaplatí za jeden metr čtvereční hrobového místa nájem 10 korun za rok. K tomu se počítají ještě služby 26 korun. Celkem je poplatek 36 korun za metr čtvereční a rok.

Z poplatků se hradí opravy hřbitovů - příprava projektové dokumentace; běžná údržba, to je sekání trávy, ořezávání dřevin, oprava oplocení, případně studny a odvoz odpadů. Naposledy se poplatek měnil v roce 2012. „Smlouvy uzavíráme na pět nebo deset let. Máme 288 nájemců. V evidenci je 330 hrobů, z toho je 42 neznámých," shrnul starosta města Jan Polák.

Neznámí nájemci

V Lužné je 410 hrobů, které mají majitele a nájmy za ně jsou zaplacené. Zhruba pětadvacet z nich má neznámého nájemce. Tyto hroby se postupně ruší. Záleží, v jakém jsou stavu. Poplatek tvoří nájem 10 korun za metr čtvereční. „Nájem se platí na deset let. Dále se platí za služby, a to 100 korun na jeden hrob. Tento poplatek nájemce hradí každý rok," uvedla za obec Lužná Alena Kašparová.

V Kolešovicích je zhruba 210 nájemců hrobových míst. Počítáno je i pohřebiště ve Zderazi. Asi k dvaceti hrobovým místům se nikdo nehlásí. Za urnový hrob se platí deset korun za rok, za dvojhrob je to 55 korun za rok. K tomu se přičítá cena za služby spojené s nájmem - 70 korun za rok. Nájem se sepisuje většinou na pět let. Cena za nájem se měnila naposledy v roce 2012, protože poslední nájemní smlouvy se uzavíraly na dobu 2013 až 2017.

„Z poplatku hlavně hradíme služby, které souvisí s provozem pohřebiště, to je likvidace odpadu, údržba zeleně a podobně," řekl Bohuslav Pelikán z Obecního úřadu Kolešovice.

Čtěte také: Kdo chce podnikat v pohřebnictví, měl by mít praxi v oboru i zkoušku