VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nemáme tak velkou republiku, aby letectvo létalo jen nad neobydlenými oblastmi

Pardubice – V úterý zahájila svou operační činnost z pardubického letiště 21. základna taktického letectva Čáslav. S letouny JAS-39 Gripen, L159 Alca a L39 Albatros tu bude až 160 vojáků dva měsíce.

28.6.2017
SDÍLEJ:

Zaparkované bitevníky L39 Albatros.Foto: DENÍK/Jiří Sejkora

„Na působení z jiných letišť jsme zvyklí. Byli jsme vysíláni na Island, účastníme se mezinárodních cvičení a pardubické letiště jsme v minulosti rovněž využívali,“ říká v rozhovoru Deníku mluvčí základny Tomáš Maruščák.

Jak zde bude vypadat takový běžný den?
Běžný výcvikový den pilota je stejný jako u všech vojáků z povolání. Sám pilot neprovádí jen samotný let v trvání hodiny, hodiny a půl. Před tím jsou provedeny předletové brífinky k naplánování letu, po něm zase jeho vyhodnocení. To je ta přidaná hodnota a přínos toho letu, není to jen o tom vzlétnout a něco odlétat.
Pilot přijde do práce třeba na sedmou, v osm jsou předletové brífinky, nachystá se letecká technika a podle toho, co je v přípravě, se podvěsí přídavnými nádržemi, cvičnou municí. Zhruba na hodinu jde pilot do vzduchu a následuje debrífink. Celé to kolečko může zopakovat třeba dvakrát za den. V naší armádě to není tak, že jeden pilot létá jeden letoun. Pokud by stroj šel na nějaké dlouhodobější práce, tak by byl pilot bez letounu. Vyspělé státy NATO se drží koeficientu 1,5 pilota na letoun. Jeden letoun tak má za den pět až šest letů s dvěma nebo třemi piloty.

Jak často budete cvičit?
Piloti musí být trénovaní jak k létání ve dne, tak v noci, právě proto je výcvik stanoven až do třiadvacáté hodiny. Musí být trénovaní na létání ve vysokých i nízkých letových hladinách. Letové akce provádíme od úterý do pátku. Od úterý do čtvrtka je to v časech 9 až 23 hodin, v pátek pak od 9 do 14 hodin.
Výjimku ale tvoří hotovostní letouny JAS-39 Gripen, které jsou zařazeny do integrovaného systému protivzdušné a protiraketové obrany NATO. Tyto letouny budou vykonávat cvičné lety i ve dnech pracovního klidu. To vychází z pokynu nadřízeného stupně velení NATO. Ve státní svátky letové akce ani cvičné lety organizovat nebudeme. Platí však ale ostrá pohotovost a k té mohou letouny startovat kdykoliv.

Kolikrát do roka k takovým ostrým startům dochází a proč?
Desetkrát i patnáctkrát za rok. Chráníme vzdušný prostor České republiky, ale působíme i jako součást systému NATO. Pokyn ke startu tedy jde z nadřízeného velitelství. Zpravidla stíhači startují k letounům, které se ve vzduchu chovají nestandardně – letí mimo stanovený či podaný letový plán. Pokud se takový letoun blíží třeba ze Slovenska, tak už dostávají signál naši stíhači, aby na hranicích letoun přebrali a kontrolovali.
Může jít také o letouny nekomunikující s pozemní kontrolou nebo letouny v tísni. Je dobré si uvědomit, že i letoun v tísni může být potencionálním nebezpečím, pokud mu nějaký ze systémů nefunguje, jak by měl. Naši stíhači jsou schopni do patnácti minut vzlétnou, doletět k němu, identifikovat ho a navést a přivést jej na přistání.

Obavou provázející přítomnost čáslavských letců v Pardubicích je hluk…
Pardubické letiště využíváme pouze ke startům a přistáním. Samotný výcvik probíhá na jiných, k tomu určených místech. Stížnosti na letecký provoz průběžně řešíme. Bohužel ale hustota osídlení České republiky vylučuje letecký výcvik mimo obydlené oblasti. Výcvik ale provádíme v oblastech k tomu stanovených Úřadem pro civilní letectví ve spolupráci s odborem vojenského letectví.

Autor: Jiří Sejkora

28.6.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Zase ty penalty

Michal Kaňka

Ptejte se on-line Michala Kaňky

OBRAZEM: Ratměřický obecní dům má nový kabát

Ratměřice – Bílozelená fasáda ozdobila ratměřický obecní dům. Sice zatím jen ze dvou stran, i tak je viditelné, jak bude výsledně budova vypadat. Na závěr rekonstrukce získá přístavek knihovny dřevěnou fasádu.

Jaroslav Svěcený: Na dovolené jsem byl bez houslí. Ke konci jsem měl absťák

Praha /ROZHOVOR/ – Houslový virtuóz Jaroslav Svěcený tvrdí, že jeho pracovní zápřah nemá dobrý vliv na jeho zdraví. Proto se rozhodl zvolnit, více si vybírat koncertní místa. Když se ale s ním bavíte, říkáte si, jak to muselo vypadat, než zvolnil. Chrlí ze sebe jednu myšlenku za druhou, jeden projekt za druhým. A to si jistě ještě mnohé nápady schovává na příště. Jeho život posledních týdnů zasáhly dvě události. Jednak si po dlouhých letech dopřál s manželkou společnou dovolenou u moře. A pak jeho dcera Julie získala třetí místo na prestižní houslové soutěži. O tom všem jsme si povídali.

Na nový zdroj tepla mohou zájemci získat až 127,5 tisíce korun. Jak na to?

Střední Čechy – Příspěvek už nelze získat na čistě uhelný hotel, ale dotace mohou majitelé domků sloužících k bydlení získat na čtyři rozmanité zdroje tepla: na tepelná čerpadla, na kotle spalující biomasu, na plynové kondenzační kotle a na kotle kombinované (tedy takové, v nichž lze vedle uhlí spalovat i biomasu). K nové vlně kotlíkových dotací ve Středočeském kraji, pro niž je připraveno 502,2 milionu korun, to v pátek přišel říci na krajský úřad ministr životního prostřední Richard Brabec (ANO).

Obce zkrášlí nová stromořadí i ovocné sady

Jankov/Ratměřice /FOTOGALERIE/ - Vzrostlé aleje, ovocné sady i památné stromy jsou ozdobou kdejaké obce. V Ratměřicích a Jankově se o svou zeleň nyní postarají. Revitalizaci zeleně si dali za úkol v Jankově i v Ratměřicích. Chtějí tak předejít tomu, že by nakažený strom spadl. Důležitým faktem ale také pro ně je, aby obec vizuálně vyhlížela zeleně, jako tomu bylo dřív.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení