V pátek  ráno vyráží z Benešova první konvoj drážních vozidel, do něhož pořádající spolek Posázavský Pacifik  zařadí historické lokomotivy i vozy včetně vagónu vlakové pošty, která oficiálně ukončila v České republice provoz  v květnu 1999. Na Slovensku jí zrušili už dva roky dříve.

„Fandové poštovnictví a železniční dopravy mají možnost seznámit se v sobotu i v neděli s historií tohoto zaniklého způsobu přepravy pošty na nádraží v Sedlčanech. Expozice Muzea vlakové pošty je umístěná v historickém čtyřnápravovém poštovním voze rady Fa z produkce vagónky Studénky z roku 1971," informoval Petr Študent, kurátor a majitel sbírky.

Výstava v poštovním vagónu je situovaná do poloviny osmdesátých let minulého století je koncipovaná stylem „běžný pracovní den" a v návštěvnících má vyvolat dojem, že posádka se jen na okamžik vzdálila a za malou chvíli bude pokračovat v práci.

Výstava v bývalém poštovním vagóně je doplněná množstvím dobových fotografií.  

Jsou ní dobové dokumenty a předměty běžné služební potřeby pracovníků vlakové pošty. Na své si tak přijdou nejen fandové železnice a poštovnictví, ale také modeláři a filatelisté.

Muzeum vlakové pošty založené v roce  2009 je soukromou iniciativa bývalého člena posádek vlakových pošty Petra Študenta, který ve spolupráci s bývalými kolegy z Česka a Slovenska shromáždil množství dobových fotografií, dokumentu a běžných služebních pomůcek.

„Expozice má díky tomu vysokou úroveň autentičnosti a ve střední Evropě nemá obdoby. Výstava je putovní a je realizovaná v poštovních vozech různých majitelů," vysvětlil majitel sbírky a kurátor výstavy Petr Študent  s tím,  že  muzeum vydává specializovaný časopis, spolupracuje s Poštovním muzeem v Praze a podobně zaměřenými muzei ze zahraniční.

„Cílem muzea je, aby nebylo zapomenuto zaniklé řemeslo pracovníků vlakových pošt, které mělo u nás téměř sto padesátiletou tradici. Vlakové  pošty ukončily svou činnost na našem území před 15 lety  29. května, kdy byly zásilky v poštovních vozech posádkami zpracované naposledy," doplnil Petr Študent.

Pamětník vzpomínal

Sedlčanská dráha vozila poštu hned od začátku provozu v roce 1894. Přeprava dopisnic, balíků, úředních dokumentů a  soukromých zásilek byla jednou z podmínek koncese vydané Rakousko-uherským císařským dvorem.

Na dobu, kdy vozily poštu vlaky, vzpomínal téměř devadesátiletý  obyvatel Štětkovic František Novák, který se narodil v hospodě u nádraží, v jejíž druhé polovině byl tehdy poštovní úřad.

„Poštmistr ráno čekal na vlak, z něhož si převzal pytel s poštou. Tu si roztřídil do brašen a vyrazil na pochůzku. Pěšky.  Rajón měl velký, sahal až do osad k Neveklovu. Když dorazil zpátky, připravil dopisnice, které mu předali lidi ve vesnicích, spolu se zásilkami od přepážky  k naložení do vlaku," popsal pamětník každodenní rituál, který před druhou světovou válkou sledoval jako malý kluk.

V pátek vyrazí  do Sedlčan konvoj

V pátek ráno odjíždí z Benešova do Sedlčan konvoj,  v němž je zařazený historický salonní vůz s výstavou k výročí začátku 1. světové války, žluto červené „Balmy", posunovací „kapesní" motorová mašinka BH 60 i zmíněný vagón vlakové pošty.