Zastupitelé města jednají se zástupci Ústeckého a Plzeňského kraje o zřízení kdysi dobře fungujících autobusových linek tímto směrem. Podle starosty města Jana Poláka, to není až tak nová věc, protože Jeseničtí o tuto dopravu usilují řadu let. Nyní se jednání snad konečně posunula dopředu.

„Jednali jsme o tom i prostřednictvím Svazku obcí okresu Rakovník pro zajištění dopravní obslužnosti. Dopravci z Anexie nám pomohli získat kontakty na organizátory dopravy v Ústeckém a Plzeňském kraji," vysvětlil Jan Polák.

V Jesenici se uskutečnila schůzka s organizátorem dopravy Plzeňského kraje POVED, se zástupci ČSAD Plzeň. Z Ústeckého kraje přijel úředník krajského úřadu, protože tam dopravu organizuje tento úřad. Přítomen byl rovněž zástupce Krajského úřadu Středočeského kraje.

„Z Ústeckého kraje jsme rovnou dostali návrh linek směřující přes Petrohrad, Kryry do Podbořan. Tady by mohly jezdit čtyři spoje tam a zpět i určitá forma víkendového provozu," popisoval starosta Polák.

Nově už od prosince

Navržené linky bude schvalovat rada Ústeckého kraje 
i s návrhem financování. Pokud kraj linky schválí, autobusové linky by na Podbořany mohly jezdit už 
s nejbližší změnou jízdního řádu, to znamená od prosince.

Směrem na Kralovice a dále pak do Plzně mají Jeseničtí zatím přislíbeny denně dva spoje tam i zpět kromě víkendu. Dále je tu návaznost v Kralovicích na spoje na Plzeň i zpět. 

Jeden autobus na Jesenici by ráno a svážel do školy děti ze Žďáru, Tlestek. V Jesenici by měl krátkou přestávku a jel by zpět na Kralovice s přípojem na Plzeň. Další autobus by jel kolem třetí hodiny odpoledne.

Dvě stě tisíc korun ročně

Provoz linek do Kralovic vychází zhruba na dvě stě tisíc korun ročně. Peníze na ně by měl schválit Úřad Středočeského kraje, protože spoje vozí děti do školy, případně lidi do zaměstnání.

„Za město Jesenice bychom chtěli prosadit příspěvek na tuto linku i ve Svazku obcí okresu Rakovník pro zajištění dopravní obslužnosti, protože na zavedení linek má zájem město i svazek," uvedl Jan Polák.

Vedle spoje do Podbořan od prosince by tedy mohly v průběhu příštího roku jezdit další linky do Kralovic. Organizátoři dopravy z Plzeňska dokonce plánují nové linky představit v kampani. Provoz ukáže, jak jsou linky využívané, případně, zda by chtěly nějak upravit nebo zřídit další.

O financích ze strany Plzeňského kraje zatím nebyla řeč. „Zatím nám nevyčíslili případné náklady na tyto linky. Zřejmě je zapojí do svého systému. Budeme doufat, že to tak zůstane," podotkl starosta Polák.

Cesta do škol i za rekreací

Zájem o autobusy tímto směrem mezi lidmi Jesenice a okolí je. Školy jsou nejen v Jesenici, ale i v Podbořanech i Kralovicích, takže děti, které by nenašly uplatnění v oborech tady, by mohly studovat i v okolních městech. V Plzni je navíc vysoká škola.

Z Podbořan pokračují další spoje do Ústí nad Labem, do Mostu. Na druhou stranu jsou lidé ze severu stále zvyklí jezdit na Jesenicko na rekreaci. Hodně lidí využívá jesenický autokemp a spousta jich tu má i chaty.

„Jsou mezi nimi i starší lidé, kteří nemají auto, a potřebovali by se sem nějak dostat. Vyprávěli mi, že musí jet přes Blatno, tam čekat na přípoj a podobně. Nepředpokládáme ale, že by sem hned jezdily plné autobusy. Lidé si musí na spoje nejprve zvyknout. Otvírá se tu i další uplatnění lidí na pracovním trhu mimo okres i kraj," soudil starosta Jan Polák.

Kromě toho by mohli lidé využívat i služby mimo kraj. Už teď jezdí k lékařům specialistům do Kralovic. Nové spoje využijí i obyvatelé Tlestek a Žďáru. Ti do Jesenice například dojedou ráno k lékaři a buď tu čekají celý den na autobus zpět, nebo požádají známé o odvoz autem domů. Jsou to většinou starší občané.

Čtěte také: Arriva nabídne cestujícím z Příbrami do Prahy bezkontaktní platby