Mnozí motoristé takové opatření už znají třeba z Prahy. Možná si při vjezdu tam i zaklejí. Přespolní totiž v zóně zastaví pouze s rizikem odtahu a pokuty. Proto tam raději ani nejezdí.

A právě do téhle situace chce přespolní motoristy dostat, k radosti rezidentů, benešovská radnice.

Jenže ulice plné aut mají v sídlištích ještě mnohem podstatnější dopad. Hledání volného místa totiž není tím nejpodstatnějším. Tím je pochopitelně samotný život a zdraví tamních obyvatel. S proplétáním uličkami se totiž musejí vypořádat nejen sanity zdravotníků, ale zejména velká auta hasičů. Ti benešovští sice brzy začnou využívat k běžným výjezdům, otvírání zabouchnutých dveří či snesení imobilního pacienta, vozidla stejná, jako zdravotní záchranka, ale při požáru se na místo budou muset dostat i cisterny či žebřík s plošinou.

„Kdyby začala hořet výšková budova, musel by jet nejdříve buldozer a auta nahrnout na hromadu," míní starosta Benešova Jaroslav Hlavnička, ale příliš nežertuje. „A právě proto začne v Benešově znovu fungovat také odtahovka," upozornil starosta Benešova.

Jenže než uvažované opatření radnice spustí, musí nejprve vybudovat další nová parkovací místa pro rezidenty. Jedno z nich už v sousedství lékárny Na Bezděkově v Bezručově ulici stojí. Další by mělo vyrůst blíž pivovaru a třetí, největší, u teplárny nedaleko Zapovy ulice.

Kdy ale město spustí parkovací zónu? Možná už na podzim příštího roku, možná v první polovině roku 2015.

„Takový optimista ale nejsem," uvedl v pondělí 4. listopadu místostarosta Benešova Roman Tichovský. „Nejprve musíme mít v ruce aktualizaci auditu nazvaného Doprava v klidu, která přepočítá počty parkovacích stání na obyvatele v centru a v dané lokalitě u Bezručovy ulice," doplnil místostarosta s tím, že teprve po té bude zřejmý i start zónového stání.

„Budeme mít jasno v tom, zda parkovací zónu spustíme po dostavbě druhého nebo třetího dvoupodlažního parkoviště," dodal Roman Tichovský.
První z uvedených parkovišť, poblíž pivovaru, by mělo podle ujištění místostarosty Benešova Romana Tichovského začít vznikat ještě letos. Stavebníky by už neměly překvapit, zdržet a akci prodražit tak, jako se to stalo u prvního dvoupodlažního parkoviště v Bezručově ulici, kabely, o nichž nikdo neví.

„O kabelech v blízkosti staveniště víme. O to to ale bude horší. V místě je totiž umístěná kabelová komora a tu budeme muset nákladem milionu korun přemístit," vysvětlil Tichovský.

Stavba dvoupodlažního parkoviště bude stát 12 milionů korun. Další nejméně milion korun si vyžádají překládky inženýrských sítí.

Pokud Doprava v klidu ale vyhodnotí, že ke spuštění parkovací zóny je potřeba více místa pro auta, postaví město ještě další dvoupodlažní parkoviště v Bezručově ulici a to poblíž ulice Vlašimské.

Ale spuštění parkovací zóny neznamená, že město po vypuzení přespolních motoristů nabídne těm domácím místo bezplatně.

„Obyvatelé budou platit roční paušální poplatek podobně, jako je tomu v Praze," tvrdí místostarosta Roman Tichovský s tím, že tento poplatek bude činit 750 až 1000 korun. Ale tento poplatek bude pouze za jedno auto v domácnosti.

„Myslím, že je dobré, že tady město chce investovat do rozšiřování parkovacích míst," míní Milan Pýcha, obyvatel uvedeného sídliště. „Jestli parkovné bude stát do tisíce korun, jsem ochoten to zaplatit a vůbec mi to nebude vadit," uvedl.

Jenže to bude platit pouze pro první vozidlo v domácnosti. Pokud mají obyvatelé žijící v jednom bytě aut více, čeká je jiná, vyšší částka. Nebo parkování jinde.

„V parkovací zóně budou moci vozidlo také odstavit, ale budou za to platit mnohem více," upozornil komunální politik.
Karta opravňující k parkování bude vypsaná na konkrétní registrační, dříve státní poznávací značku auta.