Už za několik dní by měla být zahájena výstavba nového outletového centra na 66. kilometru dálnice D1 v lokalitě Brzotice-Loket. Pracovníci dodavatelské společnosti by se podle vyjádření vedení obce měli objevit na pozemku už počátkem srpna.
Na ploše 18 tisíc metrů čtverečních tak časem vyroste více než stovka obchodů, z nichž přibližně dvě třetiny budou vyhrazeny módě. Zbylý prostor bude patřit domácnosti, volnému času, restauracím, kavárnám a službám. Projekt pamatuje také na 1075 parkovacích míst, vzhledem k tomu, že outlet vzniká v těsné blízkosti naší nejfrekventovanější dopravní tepny – dálnice D1.


Outlet nese vyšší zaměstnanost
„Architektonické řešení centra bude originální a zábavné. Sotva hodinku od Prahy vyroste filmové město vystavěné z dominant pěti světových metropolí,“ říká hlavní architekt projektu Exit 66 Petr Hlaváček, který společně s barrandovskými architekty Petrem Kolínským a Pavlem Purkrábkem vytvořil kulisy, které se tváří jako opravdové domy. Při cestě za nákupy tak nebude problém zajít do renesančního Říma, barokní Prahy, industriálního Londýna nebo současného New-Yorku.
„Outletové centrum přinese obci vyšší zaměstnanost. Nezanedbatelný pro další rozvoj obce bude také daňový výnos, který půjde do naší pokladny,“ říká starosta Lokte Vladimír Vacek. Ten si je vědom ale i toho, že každá mince má dvě strany a projekt Exit 66 bude mít i svá negativa.


Klady snad zvítězí nad zápory
„Jedním z nich bude například zvýšený pohyb automobilů v okolí centra se všemi dopady. Jsem ale přesvědčen, že na misce vah převáží klady nad zápory projektu,“ doplnil loketský starosta. Kam budou směřovat budoucí daňové výnosy, které takto Loket získá, není zatím jasné. O tom totiž vždy bude rozhodovat obecní zastupitelstvo. Zpočátku však bude třeba peníze investovat do míst dotčených výstavbou outletového centra.
A co je pro takové centrum charakteristické? Především nabídka minimálně třicetiprocentní slevy na zboží. „Slevy jsou hlavní výhodou oproti klasickým nákupním centrům a mohou někdy vyšplhat i na devadesát procent,“ uvedla Zdeňka Vévodová ze společnosti Devo Group.


Město? Ne, raději dopravní tepnaSlevu prodejci poskytují proto, aby uvolnili místo ve značkových prodejnách novým sezonním kolekcím. Do outletů se umísťují také obchodní vzorky, nerealizovaný export a v některých případech i zboží horší kvality. Kupující tady získávají oblečení, obuv a doplňky od věhlasných firem za mnohdy nevídaně nízké ceny.
Principem outletů není umístění ve velkých městech či v jejich okolí, kde je obrovská koncentrace komerčních prostor, nýbrž v blízkosti významné dopravní tepny. Po D1 projede denně v obou směrech na 80 tisíc lidí a právě geografická dispozice je důvodem k obchodnímu optimizmu managementu developerské společnosti Devo Group. Ta počítá s náklady na výstavbu centra ve výši kolem dvou miliard korun.