V pátek 24. dubnase zcela zastavila vlaková doprava mezi železničními stanicemi Čerčany a Senohraby. V jednokolejném úseku v oblouku mezi zastávkou Pyšely a rekonstruovaným mostem přes řeku vyšinuly čtyři speciální výklopné vozy pro přepravu sypkých materiálů převážející ze stavby koridoru mezi senohrabským a strančickým nádražím vybagrovaný štěrk určený k recyklaci.


Nejprve vyšinul, zhruba 150 metrů před začátkem mostu v místě se sníženou maximální rychlostí, podvozek jednoho z vozů v zadní části soupravy tažené ze Senohrab motorovou lokomotivou. Dvojkolí poskakující po pražcích poškodilo pražce, upevňovadla a kabely zabezpečovacího zařízení nedávno zrekonstruovaného úseku 2. traťové a staniční koleje, jenž je těsně před mostem napojený na původní kolejová pole. V místě zrušené výhybky se vyšinutý podvozek více vychýlil ze směru a přelámal pražce.

Celý vagón vykolejil a strhl z kolejnic podvozek předchozího vagónu, i další dva naložené vozy. Došlo k rozpojení soupravy i brzdového potrubí a vlak po poklesu tlaku v hlavních brzdových válcích všech drážních vozidel samočinně zastavil. Přitom se uvedený vůz částečně převrátil a náklad se z něho vysypal na pláň budoucí nové 1. koleje těsně u betonované zdi nového přemostění Sázavy. Z několika podvozků vyšinutých vozů se uvolnila dvojkolí. Současně došlo ke směrové i výškové destrukci kolejových polí v délce asi 100 metrů.


Prvotní příčinu vyšinutí, jež mohlo být způsobené vadou železniční svršku či závadou na podvozku vagónu, vyšetřuje drážní inspekce společně se zástupci stavby, dopravní společnosti a Správy železniční dopravní cesty. „Ty koleje se mi nelíbí,“ poznamenal přímo na místě jeden s inspektorů. „Musíme je přeměřit,“ dodal po vizuální prohlídce místa, kde došlo k vypadnutí prvního dvojkolí.


Likvidace nehody bude trvat i v sobotu. Nejdříve lokomotivy odtáhly do Čerčan a Senohrab zbývající část nepoškozených vagónů. Potom se technici pokoušeli natáhnout částečně vykolejené vozy na kolejnice a s pomocí heverů i těžké techniky a jeřábů vrátí na drážní těleso převrácený vagón.Odpoledne pracoval na uvolnění kolejí vyprošťovací tank drážních hasičů.

Poškozená dvojkolí mohou například nahradit speciálními podvozky, na nichž se běžně přepravují vytrhaná nebo nově pokládaná kolejová pole. Po zlikvidování nehody musí na místo nastoupit stavbaři s technikou, odstranit zdevastované koleje i pražce, nahradit je novými kolejovými poli a zasypat štěrkem.


Vlaky na trati č. 221 u Čerčan nejezdí. Cestující ze všech osobních vlaků i rychlíků převáží autobusy náhradní přepravy. Zprovoznění se dá očekávat nejdříve v sobotu. V místě nehody začnou vlaky po proměření celého úseku diagnostikou, kontrolující směrové i výškové výchylky, převýšení kolejových pásů a jejich rozchod, jezdit sníženou rychlostí, nejdříve maximálně 10 km/h.

"Příčina vykolejení je stále v šetření. Na železničních vozech vznikla škoda zhruba jeden milion korun a trati 350 tisíc korun. Předběžný termín obnovení provozu zatím neznáme," informoval v pátek odpoledne Zdeněk Neusar zDrážní inspekce ČR.




.