Srážku vlaků v Čerčanech s jedním usmrceným člověkem, šestnácti zraněnými a škodou možná až dvaceti milionů korun zavinila lidská chyba. Takový byl už krátce po ohledání místa incidentu a prvních výsleších názor jednoho z vyšetřovatelů případu.
„Strojvedoucí dostal vysílačkou pokyn, že je kolej volná, že může nádraží projet,“ uvedl muž.
Jenže kolej volná nebyla. Stála na ní ze dvou pantografických jednotek složená souprava. Přijela z Prahy a její přední část měla namířeno do Benešova. Zadní měla zůstat v Čerčanech. Než k manipulaci došlo, narazil do ní rychlík.
„Na vjezdu měl rychlík takzvanou přivolávací návěst. To znamená, že vlak může vjet do stanice. Musí jet ale jen takovou rychlostí, aby stačil zastavit před stojícím drážním vozidlem,“ vysvětlil náměstek generálního inspektora Drážní inspekce (DI) Jan Kučera. „Tak rychlík nejel, protože jinak by zastavil. Pokud strojvedoucímu ale někdo ze stanice řekl, že může jet, že tam nic není, je možné, že proto jel rychleji. Nechci o tom ale spekulovat. Oficiálně je příčinou nehody selhání lidského faktoru. Vyšetřovaní bude pokračovat,“ doplnil inspektor. To může trvat až 60 dnů. Tak dlouhou dobu stanoví na uzavření případu zákon.
Očití svědkové incidentu odhadují rychlost nárazu mezi třiceti až padesáti kilometry v hodině. I tak nízká rychlost způsobila, kromě usmrcení jednoho člověka a újmy na zdraví dalších šestnácti, také značné materiální škody.
„Dopravu na trati železničáři zcela nepřerušili, sražené vlaky se mohly objíždět po okolních kolejích. Kolizi vyšetřovali na místě tři vrchní inspektoři DI. Na stanovení konkrétního viníka je však ještě brzy, napřed musí proběhnout výslechy příslušných osob. Podle dosavadních výsledků šetření je ale možné konstatovat, že strojvedoucí rychlíku měl povolen vjezd do stanice, kde přibližně v třicetikilometrové rychlosti narazil do osobního vlaku,“ sdělil Kučera.
Přesnou rychlost odečtou vyšetřovatelé z rychloměrných proužků, jimiž je lokomotiva vybavena. Jedná se o obdobu tachografického kolečka známého z autobusů a kamionů, které graficky zaznamenává průběh jízdy.
Kdo může za nehodu, není zatím jasné. V době kolize byli na nádraží čtyři zaměstnanci. Hlavní výpravčí, peronový výpravčí a dva signalisté, jimž se říká hradlaři. Krátce před událostí požádal hlavní výpravčí peronového o vystřídání. Asi čtvrt hodiny poté došlo k neštěstí. Policisté ale zjišťují i další okolnosti nehody. Například to, zda jí nemohl zabránit signalista.
„Ten má respektovat pokyny hlavního výpravčího, ale v případě, že dojde k nějaké nesrovnalosti, má mu dát vědět, že došlo k chybě,“ vysvětlil šéf benešovských kriminalistů Pavel Mareš.
Informace o identifikaci pracovníků ČD podezřelých ze zavinění střetu vlaků, mluvčí ČD Ondřej Kubala odmítl. Potvrdil ale postavení výpravčího mimo službu. „To je běžná praxe. Pokud se výpravčímu v jeho obvodu taková mimořádná událost stane, je automaticky vystřídán,“ podotkl a připomněl, že České dráhy uvažují nyní i o odškodnění pozůstalých po usmrceném strojvůdci.
„Požití alkoholu jsme u pracovníků Českých drah nezjistili,“ doplnila mluvčí benešovské policie Zuzana Stránská.
V případě, že policisté prokáží zavinění nehody konkrétní osobou, hrozí jí za obecné ohrožení až pětiletý trest.